AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, December 13, 2010

RPK - Parlimen Majoriti Tergantung Selepas PRU13


KUALA LUMPUR, Dec 13 — Pengarang laman Malaysia-today.net, Raja Petra Kamarudin meramalkan Malaysia akan menuju seperti keadaan di Britain pada pilihanraya umum (PRU13)akan datang.

Dalam satu siaran langsung dari London melalui internet, Raja Petra atau lebih dikenali RPK meramalkan senario selepas PRU13 akan menjadi seperti 'parlimen tergantung' atau ertikata lain parlimen yang mempunyai majoriti yang sama dengan sistem dua parti.

Kedudukan tersebut akan menyaksikan kedua-dua parti tidak memiliki kelebihan majoriti dan terpaksa bergantunng atau memujuk parti lawan untuk meluluskan sesuautu rang undang-undang baru.

RPK, 60 tahun, berkata demikian menjawab kepada satu soalan oleh peserta yang menghadiri forum awam Malaysian Civil Liberties Movement (MCLM) yang bertanyakan gabungan politik manakah bakal membentuk kerajaan baru selepas PRU13.

MCLM, adalah sebuah badan bebas yang diasaskan bersama oleh RPK dua bulan lalu yang dianggotai oleh rakyat MMalaysia di luar negara yang mahukan pembahruan politik dengan menawarkan parti-parti politik tempatan sekumpulan profesional dan aktivis hak asasi manusia yang tidak memihak kepada mana-mana pihak untuk bertanding sebagai calon pada PRU13.

RPK juga telah menamakan aktivis dan peguam terkenal, Malik Imtiaz sebagai calon pertama MCLM manakala calon-calon lain akan diumumkan kemudian di Kuala Lumpur.

Beliau yang kini menetap di United Kingdom menjelaskan bahawa pandangannya berasaskan kepada rasa tidak puashati yang semakin memuncak di kalangan rakyat di Sabah dan Sarawak yang menurut pandangan beliau merupakan pembekal sokongan majoriti kepada Barisan Nasional sejak berdekad lalu.

“Bagaimana Pakatan mengendalikan Malaysia timur akan memberikan faktor jelas siapa bakal membentuk kerajaan," kata beliau kepada hadirin di forum tersebut.

Beliau juga menekankan bahawa Sabah, Sarawak dan Labuan yang sebelum ini secara tradisi adalah sumber pengundi Barisan Nasional mula melahirkan rasa kecewa kerana tidak diberikan perhatian dan pembelaan dan hanya dianggap sebagai 'bank undi' sahaja.

Berikutan itu, beliau meramalkan akan wujud perubahan dalam corak pengundian berikutan sentimen tersebut.

"Buat masa ini, sentimen saya adalah akan banyyak berlaku pertandingan tiga penjuru di Malaysia timur yang bakal menyaksikan lebih banyak calon bebas bertanding'" katany lagi.

Kedua-dua Sabah dan Sarawak serta Labuan memberikan 57 kerusi dari sejumlah 222 kerusi di Dewan Rakyat, yakni hampir satu pertiga ahli dewan di Parlimen.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009