AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, October 6, 2010

Pindaan Akta Pekerjaan Menindas Golongan Pekerja

IMG_4612KUALA LUMPUR 6 Okt - Beberapa badan swadaya (NGO) menyuarakab bantahan keras terhadap langkah Kementerian Sumber Manusia berhubung cadangan pindaan Akta Kerja yang bakal dibentangkan dalam sidang Parlimen Oktober minggu depan.

Parti Sosialis Malaysia (PSM) mendesak kerajaan menghapuskan kesemua pindaan akta yang melibatkan kepentingan pekerja kerana ia didakwa lebih drakonian sehingga menyebabkan hak-hak sediada pekerja terhakis.

Setiausaha Agung PSM, S Arutchelvan mendakwa cadangan pindaan Akta Pekerjaan 1955, Akta Perhubungan Perusahaan 1967, dan Akta Kesatuan Sekerja 1959 semata-mata memberi kelebihan kepada pihak majikan sementara hak golongan pekerja terus dinafikan.

"Ini merupakan satu pindaan yang kejam dan MTUC (Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia) mengatakan ini adalah pindan yang paling teruk dalam masa 40 tahun.

"Pindaan ini akan menyebabkan hak pekerja tergadai dan pekerja akan mengalami kehilangan perlindungan sosial yang amat serius.

"Kesannya mengakibatkan rakyat (golongan pekerja) menderita kerana hak mereka akan ditarik balik," katanya dalam sidang media di pejabat Majlis Peguam Jumaat lalu.

PSM sebaliknya mendesak kerajaan sekali lagi supaya memperkenalkan Akta Gaji Minima.

"Baru-baru ini kerajaan mengatakan akan menggubal Akta Gaji Minima. Setakat ini apa yang kerajaan lakukan sehingga memakan masa begitu lama untuk memenuhi tuntutan gaji minima, sepatutnya ini yang perlu diutamakan," tegas beliau.

Arutchelvan mendakwa cadangan pindaan itu dibuat tanpa mengambil kira pandangan daripada MTUC dan NGO terbabit.

"Kami harap Perdana Menteri tidak membentangkan untuk bacaan kali kedua cadangan akta ini di dalam Parlimen akan datang," katanya.

Menurut wakil Gabungan Membantah Akta Pekerjaan, S Parameswari, antara cadangan pindaan yang harus ditolak termasuk Seksyen 19 Akta Pekerjaan 1955 yang didakwa akan membenarkan majikan melewatkan pembayaran gaji kerja lebih masa sehingga tempoh 30 hari.

"Sekarang ini, gaji lebih masa dibayar dalam tempoh tujuh hari. Kebanyakan pekerja di Malaysia bergantung kepada gaji itu supaya tanggungan mencukupi," jelas beliau.

Manakala, dalam pindaan kepada Seksyen 60A akta yang sama pula didakwa membenarkan majikan menentukan waktu bekerja yang tidak munasabah apabila pekerja boleh memulakan tugas seawal jam 5 pagi.

Bagi Akta Kerja 1955 pula, salah satu pindaan yang akan dicadangkan adalah menggalakkan sub-kontraktor.

"Sebelum ini seseorang pekerja akan membuat permohonan pekerjaan terus melalui syarikat yang dipohon, tetapi menerusi pindaan ini, mana-mana individu yang mahu membuat permohonan pekerjaan hendaklah mengemukakannya kepada kontraktor.

"Implikasinya tidak ada hubungan terus di antara pekerja dan majikan sebaliknya terus melalui kontraktor terbabit begitu juga dengan pekerja asing," jelas Parameswari.

Wakil Gerakan Demokratik Belia dan Pelajar Malaysia (Dema), Wong Swee Nee berkata pindaan tersebut akan memberi kesan negatif kepada golongan muda yang bakal memasuki alam pekerjaan.

Ini kerana cadangan pindaan Seksyen 20 Akta Perhubungan Perusahaan 1967 bermakna seseorang pekerja boleh dipecat dengan senang dan tiada pembelaan yang sewajarnya terhadap mereka.

Katanya, kebanyakan golongan muda dan pelajar yang baru tamat pengajian biasanya akan diletakkan di dalam tempoh percubaan untuk dinilai oleh majikan.

Sebelum ini pekerja yang diberhentikan dalam tempoh percubaan boleh mendapat ganti rugi sehingga setahun.

Namun cadangan pindaan yang dikemukakan dalam akta tersebut menyebabkan pekerja yang dalam tempoh percubaan tidak lagi boleh menuntut pengembalian pekerjaan di bawah akta ini.

"Malah mereka tidak boleh memfailkan kes ini untuk menuntut sebarang keadilan. Situasi ini gagal memberi sebarang perlindungan undang-undang ke atas pekerja khususnya golongan pekerja muda dan pelajar.

"Dalam usaha Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melaksanakan Program Transformasi Ekonomi untuk menjana ekonomi demi memacu Malaysia ke arah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020, ini akan menghasilkan 3.3 juta peluang pekerjaan dalam 10 tahun akan datang.

"Dengan peluang pekerjaan yang banyak, jika tanpa sebarang perlindungan undang-undang untuk pekerja, mak ini tidak akan membawa sebarang makna kepada golongan pekerja yang merupakan tulang belakang ekonomi negara," kata Swee Nee.

Justeru, Dema menyeru Menteri Sumber Manusia menghentikan segala pindaan undang-undang buruh yang mendiskriminasikan golongan pekerja.

Selain itu, Dema juga menyeru agar Akta Gaji Minima digubal untuk melindungi hak pekerja di negara ini.

Manakala Parti Rakyat Malaysia (PRM) pula turut mendesak kerajaan untuk menghentikan segala bentuk penindasan terhadap kaum pekerja dengan penggubalan pindaan kepada akta pekerja.

Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat, Zulkarnain Abdullah berkata PRM menentang segala rampasan hak rakyat dan pekerja di negara ini.

"Hentikan semua pindaan terhadap undang-undang buruh yang menambahburukkan kedudukan golongan pekerja. PRM menentang segala rampasan hak rakyat jelata yang kian bertambah dengan cubaan menggubal undang-undang buruh yang senantiasa berpihak kepada kaum majikan dan kapitalis," kata beliau.

Sehubungan itu, PRM menegaskan pindaan itu akan memburukkan lagi hak rakyat dan pekerja di negara ini.

"Pindaan undang-undang ini juga bukan sahaja memberi kesan kepada pekerja-pekerja tempatan tetapi juga pekerja-pekerja asing," ujar Zulkarnain.

Turut serta dalam sidang media itu, Pengarah Eksekutif Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor, Maria Chin Abdullah dan Ahli Jawatankuasa Majlis Peguam, R Adindra Kumar.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009