AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, October 6, 2010

Felda Penindas Bangsa Melayu Sebenarnya

28.09.2010__PC_-_yb_salehuddin_ayub_4 KUALA LUMPUR 6 Okt - Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pembelaan Peneroka (Tindak), Salahuddin Ayub berkata keputusan mahkamah yang memihak kepada peneroka Lembaga Kenajuan Tanah Persekutuan (Felda) dalam perjuangan mereka menuntut wang daripada Tabung Tanam Semula menunjukkan agensi tersebut penindas Melayu sebenarnya.

Mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan minggu lalu yang mengarahkan Felda membayar RM23,800 seekar daripada Tabung Wang Tanam Semula kepada 10 peneroka Felda Sungai Koyan 2 dan 3, Salahuddin berkata ia adalah suatu kejayaan yang amat dinantikan warga Felda terbabit.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata keputusan mahkamah itu juga membuktikan sememangnya berlaku penyelewengan dan penipuan biarpun dinafikan berkali-kali pihak Felda terhadap peneroka yang rata-ratanya adalah orang Melayu.

"Kemenangan peneroka Felda baru-baru ini memang menampakkan penyelewengan malah penipuan serta salah guna kuasa Felda ke atas peneroka.

"Kalau benar Umno mengatakan bahawa mereka adalah pejuang Melayu, 99.9 peratus peneroka yang terbabit adalah peneroka Melayu," kata beliau dalam sidang media di Ibu Pejabat PAS baru-baru ini.

Naib Presiden PAS Pusat itu juga menyifatkan tindakan Felda membohongi peneroka tidak ubah seperti 'bau busuk' yang sedang melanda agensi itu.

"Inilah yang dikatakan oleh Shakespeare sebagai 'something is rotten in the state of Denmark' (ada sesuatu yang busuk di negara Denmark), ada sesuatu yang busuk di dalam Felda)," katanya.

Beliau juga percaya Felda kini tidak senang duduk apabila satu demi satu penyelewengan terhadap peneroka mula terbongkar.

"Isu Felda bukan lagi fitnah tetapi telah terbongkar satu demi satu. Ini merupakan isu pencabulan dan pelanggaran terhadap perjuangan Melayu," kata Salahuddin lagi.

Sebelum ini, peneroka Felda juga berjaya dalam tuntutan mereka berhubung isu penggredan kelapa sawit apabila Mahkamah Persekutuan mengarahkan agensi itu menyerahkan RM11 juta kepada 354 peneroka di Felda Kemahang 3, Kelantan.

Hadir sama pada sidang media itu termasuk Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman dan peguam Mohamed Hanipa Maidin yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Salahuddin merayu kepada Felda agar tidak mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan sebaliknya membayar terus kepada peneroka demi menjaga kepentingan mereka sebagai bangsa Melayu yang ditindas.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009