AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, October 6, 2010

PRK Galas: Umno Mahu Paksa Ku Li Tunjuk Kesetiaan

Idris_AhmadSHAH ALAM 6 Okt - PAS menyifatkan perlantikan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) sebagai Pengarah Pilihan Raya Kecil Dewan Undang Negeri Galas sebagai kata dua kepada beliau yang menyokong tuntutan royalti minyak kerajaan negeri PAS Kelantan disamping membuktikan kesetiaannya kepada Umno.

Ketua Penerangannya, Idris Ahmad berkata langkah itu jelas menunjukkan tindakan terdesak Umno yang terpaksa bergantung kepada pengaruh Ku Li bagi merampas semula kerusi DUN tersebut walaupun tahu beliau tidak sealiran dengan pimpinan tertinggi Umno serta risiko terbesar yang perlu ditanggung Umno sepanjang kempen.

"Sebelum ini di Manik Urai, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Mustapa Mohamed dilantik sebagai pengarah namun gagal merampas kerusi berkenaan yang kekal di tangan PAS.

"Akibat kegagalan itu, beliau dinafikan hak untuk menjadi pengarah pilihan raya DUN Galas kali iniwalaupun beliau adalah Pengerusi Perhubungan Umno Negeri dan Menteri yang banyak menafikan hak royalti Kelantan," kata Idris dalam satu kenyataan.

Katanya lagi, DUN Galas terletak di dalam kawasan Parlimen Gua Musang yang menjadi kubu kuat Ku Li dan PRK yang bakal berlangsung bakal menjadi medan ujian buat Umno dan bekas tokoh veteran Umno itu sendiri.

"Sebelum ini kerusi itu dikuasai Umno namun dalam pilihan raya umum yang lepas Allahyarham Chek Hashim Sulaima berjaya menawan kerusi itu dengan menewaskan calon Umno, Mohamad Saufi Deraman dengan majoriti 646 undi.

"Walaupun baru sepenggal bersama PAS, namun keyakinan rakyat Galas terhadap kemampuan wakil rakyat PAS dan juga kerajaan PAS bakal menjadi cabaran buat Umno-Barisan Nasional.

"Bagi kita, perlantikan Tengku Razaleigh sebagai pengarah pilihanvraya Umno adalah kemenangan pertama kerana selepas pilihan raya umum 2008, beliau begitu cenderung untuk bersama rakyat menyokong perjuangan kerajaan negeri Kelantan yang menuntut royalti minyak daripada kerajaan Umno-BN," jelas beliau lagi.

Malahan kata Idris, Ku Li yang juga mantan pengerusi dan pengasas Petronas menawarkan diri untuk menjadi saksi bagi kes saman yang dikemukakan kerajaan negeri Kelantan terhadap Petronas.

Ku Li menjadi perhatian kerana sanggup menentang arus dan melawan Presiden Umno dan Majlis Tertinggi Umno demi membela nasib rakyat.

"Kita yakin, perlantikannya membuktikan Umno sebenarnya hilang keyakinan di Galas tetapi mahu memberikan tekanan kepada Tengku Razaleigh sendiri sebagai membuktikan kesetiaanya kepada Umno. Ianya umpama kata dua kepada beliau, sama ada berjuang untuk rakyat atau berjuangan untuk kepentingan Umno.

"Kita juga yakin, beliau tahu membuat keputusan dan dia tahu jika Umno menang di Galas, belum tentu royalti minyak Kelantan akan dipulangkan," terang Idris.

Di samping itu katanya, PAS tidak ada masalah jika beliau menerima perlantikan itu, tetapi mahu beliau gunakan peluang itu untuk terus memperjuangkan royalti minyak Kelantan.

"Kita juga akan membangkitkan isu royalti minyak yang dinafikan oleh kerajaan Umno-BN dan rakyat pasti tertanya-tanya, apa pula yang Tengku Razaleigh akan ucapkan? Sanggupkah beliau untuk menyanggah hujah Umno-BN demi kepentingan rakyat nanti," ujar beliau.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009