AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, October 15, 2010

KPI KDN Selesai Kes Orang Hilang Dipertikai

KS29KUALA LUMPUR 15 Okt - Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad kesal dengan sikap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang berbangga kononnya pihak polis berjaya menyelesaikan kira-kira 21,000 kes orang hilang daripada jumlah keseluruhan iaitu seramai 35,000 kes yang dilaporkan.

Beliau merujuk kepada jawapan kepada soalan yang diajukan mengenai statistik yang dikeluarkan Kementerian Dalam Negeri (KDN) berhubung kes orang hilang.

Pada sidang media yang diadakan di lobi Parlimen Isnin lalu, Khalid berkata beliau khuatir dengan Hishammuddin yang seolah-olah berbangga dengan pencapaian walaupun jumlah yang masih lagi dikategori kes orang hilang berjumlah 14,000 orang.

"Ini hanya baru 60 peratus daripada jumlah keseluruhan kes tersebut dan ini bukanlah tahap pencapaian yang boleh dibanggakan.

"Kemungkinan daripada 21,000 kes yang selesai itu, bukan semuanya diselesaikan oleh pihak polis sebaliknya orang yang hilang itu sendiri yang kembali selepas tiga hari. Tapi polis mengaku mereka yang selesaikan.

"Kita khuatir kalau inilah tahap pencapaian yang dibanggakan oleh pihak KDN, dan merupakan satu KPI yang boleh diisytiharkan dengan penuh bangga dalam Parlimen, kita khuatir prestasi polis akan semakin merosot kerana tidak ada satu standard atau tahap pencapaian yang lebih tinggi ditetapkan," katanya.

Beliau turut melahirkan kebimbangannya sekiranya pencapaian sedemikian menjadi kebanggaan KDN, prestasi pihak polis akan terus merosot.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009