AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, October 19, 2010

Dedah Pampasan Sebenar Kepada Konsesi Link Kedua


KUALA LUMPUR 19 OKT : Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Cheng meminta kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) mendedahkan jumlah pampasan sebenar yang perlu dibayar kepada operator konsesi Link Kedua bagi mengurangkan kadar tol sebanyak 20 peratus seperti dijanjikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Bercakap dalam satu sidang media di Parlimen hari ini, Teo memberitahu bahawa beliau mengemukakan soalan di Dewan Rakyat April lalu bertanyakan jumlah pampasan yang dibayar untuk menanggung kos diskaun tol sebanyak 50 peratus untuk bas sahaja seperti dijanjikan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dahulu.

"Jawapan bertulis yang saya dapat menunjukkan kerajaan Umno-BN membayar sejumlah RM22.67 juta sebagai pampasan untuk membolehkan kadar tol dikurangkan 50 peratus untuk bas," kata beliau.

Katanya lagi, pampasan yang perlu dibayar oleh kerajaan Umno-BN kepada operator tol Link Kedua bagi mengurangkan kadar tol sebanyak 20 peratus dianggarkan sebanyak RM2.67 bilion.

"Dan sekarang, kerajaan mengumumkan perlu membayar pampasan sebanyak RM5 bilion untuk mengekalkan kadar tol.

"Maka saya meminta kerajaan Umno-BN berterus terang memberitahu apakah kos sebenar yang perlu dibayar untuk menampung pengurangan diskaun sebanyak 20 peratus dan juga perician berkenaan RM5 bilion yang dijangkakan dibayar kepada PLUS," tegas Teo lagi.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009