AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, October 12, 2010

Akta Pekerja Ditarik Balik


KUALA LUMPUR, 12 OKT: Setelah dikritik hebat oleh kumpulan hak asasi manusia dan kesatuan sekerja, kerajaan Barisan Nasional menarik balik usul pembentangan pindaan Akta Pekerja di Parlimen pagi tadi.

Sejurus selepas sesi soal jawap Dewan Rakyat, Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan memberitahu dewan bahawa cadangan pembentangan pindaan akta tersebut ditarik balik.

Sebelum ini, kerajaan BN menyifatkan pindaan-pindaan berkenaan akan memberikan faedah kepada pekerja kerana ia akan meluaskan lagi undang-undang untuk melindungi pekerja sementara, gangguan seksual di tempat kerja, perlinndungan gaji minima serta merangkumi lebih banyak asal terhadap kebajikan dan cuti tahunan.

Bagaimanapun, pelbagai pihak membantah pindaan undang-undang berkenaan dan tidak puashati dengan fasal yang boleh menjejaskan pekerja kontrak tetap dan mereka yang mmasih dalam tempoh percubaan.

Jaringan Rakyat Tertindas(JERIT) pada petang ini akan tetap mengadakan perhimpunan pada jam 5 petang ini di seksyen 15, Shah Alam.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009