AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, August 25, 2010

Tidak Patut Campur Tangan, ujar Sivarasa


25 Ogos - Suruhanjaya Siasatan Diraja yang ditubuhkan untuk menyiasat pita rakaman perbualan VK Lingam dan mantan Ketua Hakim Negara Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim dipertanggungjawabkan untuk membongkar dakwaan wujudnya usaha untuk melobi dan mencatur perlantikan hakim-hakim kanan di badan kehakiman.

Lantas, Mahkamah Rayuan Putrajaya yang membenarkan laporan Suruhanjaya Diraja dicabar akan dilihat seperti campurtangan badan kehakiman untuk meminda laporan yang menemui dan mengesahkan salahlaku dan jenayah telah berlaku di badan kehakiman.

Ahli Parlimen Sivarasa Rasiah berkata mahkamah tidak patut dan tidak boleh mencampuri urusan suruhanjaya yang ditubuhkan dibawah kuasa Yang Dipertuan Agong untuk menyiasat integriti badan kehakiman.

Beliau berkata keputusan mahkamah itu akan menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat kerana keputusan itu membawa impilikasi yang mahkamah rayuan campur tangan dalam proses Suruhanjaya Diraja yang mana isu yang disiasat dalam prosiding Suruhanjaya Diraja itu adalah berkenaan badan kehakiman itu sendiri.

Mahkamah Rayuan sebelum ini membenarkan peguam kontroversi Datuk V.K. Lingam dan dua bekas ketua hakim negara untuk mengemukakan permohonan semakan penghakiman berhubung laporan Suruhanjaya Diraja Siasatan 2007 yang menyiasat peranan mereka dalam dakwaan melobi pelantikan hakim.

Panel Mahkamah Rayuan yang terdiri daripada Tengku Baharudin Shah Tengku Mahmud, Datuk Mohd Hishamuddin Mohd Yunus dan Datuk Zaharah Ibrahim mendengar hujah Lingam semalam.

Hakim Tengku Baharudin Shah dan Datuk Zaharah Ibrahim membenarkan permohonan rayuan itu manakala Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus menolak.

Dua perayu lain ialah Tun Mohd Eusoff Chin dan Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim.

Mahkamah mengenakan RM30,000 sebagai kos perundangan bagi ketiga-tiga perayu. Kes itu kini dikembalikan ke Mahkamah Tinggi untuk mendengar merit kes berkenaan.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009