AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, August 25, 2010

Akan Saman, Ujar Zakaria


25 Ogos - Khatib Zakaria Ahmad, yang dijadikan bahan kontroversi oleh media arus perdana akan mengambil tindakan saman terhadap mana-mana pihak yang terus mensensasikan isu bacaan doa khutbah Jumaat.

Zakaria mempersoalkan mengapa tindakannya mendoakan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng supaya mendapat hidayat dan memeluk agama Islam dalam bacaan-bacaan doanya menjadi pertikaikan sekarang ini, walhal ia telah diamalkan beliau sejak dua tahun lalu.

Zakaria berkata demikian selepas beliau tampil mempertahankannya dirinya dihadapan panel Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang dan Majlis Agama Islam Pulau Pinang berhubung isu bacaan doa khutbah Jumaat.

Zakaria, yang dijemput sebagai khatib di Masjid Padang Menora menjadi bahan isu oleh media arus perdana selepas Pengerusi Badan Perhubungan Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa masjid-masjid tertentu di Pulau Pinang menggantikan nama Yang Dipertuan Agong kepada Ketua Menteri Pulau Pinang dalam bacaan doa mereka.

Pengurusan Masjid Padang Menora mengesahkan kejadian itu, dan Zakaria telah diberitahu akan kesilapannya. Di hadapan panel semalam, Zakaria akur untuk tidak lagi menggunakan nama Lim Guan Eng dalam doa khutbahnya.

Zakaria bagaimanapun melahirkan rasa tidak puas hati kerana telah menjadi mangsa percaturan politik Umno yang memperbesarkan isu itu, walhal ia bukan kesalahan di sisi agama Islam.

Zakaria berkata beliau akan menyaman sesiapa yang cuba menjatuhkan maruah beliau dengan pelbagai tuduhan paslu dan sehubungan dengan itu beliau telah menghubungi peguam untuk tindakan seterusnya.

Zakaria mengesahkan beliau sudah dipanggil memberi keterangan ke Ibu Pejabat Polis Butterworth. Beliau setakat ini belum menerima sebarang teguran dari pihak Istana Negara.

“Saya fikir perkara tersebut adalah perkara kecil tapi diperbesar-besarkan” ujar Zakaria.

Menurut beliau lagi, perkara tersebut sengaja diperbesarkan oleh pemimpin Umno-Bn

Sementara itu, Yang Dipertua MAIPP, Ellias Zakaria berkata, hasil perbincangan tersebut pihaknya berpuas hati dengan keterangan Zakaria dan menyifatkan perkara ini perlu diselesaikan secara baik.

Mengambil pendekatan untuk menyelesaikan masalah, Ellias berkata ianya adalah untuk mengelak kekeruhan berpanjangan.


Sumber: TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009