AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, August 25, 2010

Kelantan Bawa Saman Royalti Minyak Ke Mahkamah 30 Ogos


Kota Bharu, 25 Ogos – Pengerusi Jawatankuasa Royalti Minyak kerajaan negeri Kelantan dijangka memfailkan saman ke atas syarikat minyak Petronas kerana telah melanggar kontrak royalti minyak tersebut.

Writ saman tersebut akan di bentangkan dalam mesyuarat Exco negeri untuk mendapat keluluskan dan sekiranya ia berlaku, tindakan saman tersebut akan dibuat pada 30 Ogos nanti melalui peguam Tommy Thomas.

Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Paduka Haji Husam Hj Musa menjelaskan bahawa saman ini adalah berbeza dengan saman yang difailkan oleh PAS Terengganu satu ketika dahulu kerana saman ini disokong dengan Afidavit oleh bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah yang juga telah menyatakan persetujuan untuk memberi keterangan dimahkamah nanti.

Menurut Husam, walaupun demikian ruang-ruang untuk perbincangan untuk emnyelesaikan masalah masih terbuka dan bersempena Ramadhan, inilah masa yang terbaik untuk membayar royalty minyak tersebut.

Terdahulu, exco kerajaan negeri Kelantan telah memberi mandat kepada kerajaan negeri untuk menuntut royalty minyak ini seperti yang termaktub dalam Akta Kemajuan Petroleum 1975 setelah carigali minyak dilakukan di kawasan perairannya.

Walau bagaimana pun Perdana Menteri Malaysia datuk Seri Najib Tun Abdul Razak tidak melayan tuntutan itu sebaliknya meneruskan dengan skim ‘wang ehsan’.

Memetik dari Harakah Daily, Husam ketika Ditanya berhubung surat Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada Perdana Menteri, katanya Datuk Seri Najib Razak mungkin sibuk untuk menjawab surat penjelasan mengenai royalti petroleum.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009