AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Thursday, August 26, 2010

Wanita KEADILAN Yakin Kuota 30 Peratus Mampu Dipenuhi


SHAH ALAM 26 Ogos - Wanita Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) hari ini mengumumkan senarai calon wanita yang akan bertanding pada pemilihan parti akan datang atas keyakinan ia mampu memenuhi peruntukan 30 peratus pimpinan untuk kaum wanita.

Ini selaras dengan peruntukan berhubung perkara itu daam perlembagaan KEADILAN yang diluluskan pada tahun lalu.

"Ini hanya merupakan satu senarai awal dengan jumlah 36 calon termasuk calon baru dan calon mempertahankan kerusinya. Walaupun jumlah ini jauh daripada peruntukan 30 peratus, tetapi kami yakin lebih ramai lagi yang akan tampil memberikan nama memandangkan masih ada masa," kata Ketua Penerangan Wanita, Elizabeth Wong.

Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin yang dijangka mempertahankan jawatannya serta bertanding untuk jawatan Ketua Cabang Ampang berkata, pemilihan kali ini akan menampilkan lebih ramai lagi calon wanita yang berkaliber untuk bertanding jawatan dalam parti dan menyeru pucuk pimpinan parti agar menyambut baik calon wanita tanpa mengira usia dan pengalaman.

"Sejak penubuhan parti dahulu, pucuk pimpinan Wanita KEADILAN telah mengenalpasti ramai wanita muda yang mempunyai ciri-ciri pemimpin. Mereka telah diberi pendedahan, latihan dan 'hands-on' di dalam pimpinan dan kita amat mengharapkan mereka, walaupun berusia muda tetapi diterima oleh parti sebagai calon Wanita KEADILAN setara dengan calon-calon lain," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat KEADILAN di Tropicana di sini pagi tadi.

Pengarah Pilihan Raya Pusat, Fuziah Salleh yang akan bertanding untuk jawatan Naib Presiden berkata pemilihan kali ini yang berdasarkan sistem undi terus menjadikan ia lebih adil kepada calon terutamanya yang kerap turun padang.

"Bagi diri saya yang sentiasa turun padang berjumpa ahli mengadakan program dan berkempen di akar umbi cabang, saya merasakan konsep undi terus akan memberikan calon seperti saya peluang sama rata dengan calon-calon KEADILAN lain," jelas beliau.

Ditanyakan berkenaan strategi Wanita KEADILAN untuk memenuhi peruntukan 30 peratus sekiranya calon wanita tidak mencukupi, Zuraida menjelaskan terdapat jawatan yang dibuat secara perlantikan dan Wanita KEADILAN yakin akan ada lantikan terus ke jawatan bagi memenuhi peruntukan 30 peratus yang diberikan oleh parti.

"Pada masa ini, kita (Wanita) mempunyai enam Ketua Cabang di Wilayah Persekutuan sahaja, dan kesemua mereka telah menunjukkan contoh pimpinan yang amat membanggakan. Maka, kita cukup yakin dengan kemampuan Wanita KEADLIAN pada pemilihan kali ini," jelas beliau lagi.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009