AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, July 2, 2010

Perjanjian Air & Laporan Audit Ditangguh


Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air serta kerajaan persekutuan hari ini berjaya mendapatkan permohonan penangguhan pelaksanaan penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur supaya perjanjian air dan laporan audit diumumkan kepada awam selewat-lewatnya pada 5 Julai ini.

Pesuruhjaya kehakiman Hadhariah Syed Ismail ketika membenarkan permohonan itu berkata jika ditolak dan rayuan dibawa ke Mahkamah Rayuan serta berjaya, maka permohonan kerajaan persekutuan akan menjadi sia-sia.

"Saya dalam dilema semasa membenarkan penangguhan kerana saya berpendapat perlu ada ketelusan dalam perjanjian kerana air adalah hak asas,” katanya.

Bagaimanapun Hadhariah menerima tuntutan Kongres Kebangsaan Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) supaya pejabat Peguam Negara memfailkan permohonan supaya permohonan didengar secepat mungkin.

Presiden MTUC, Syed Shahrir Syed Mohamud melahirkan kekecewaannya berhubung penghakiman itu dan berkata membelakangi janjinya untuk lebih telus dan terbuka dalam pentadbiranya.

Ahli Parlimen Klang Charles Santiago yang juga merupakan salah satu pemohon berkata tindakan kerajaan persekutuan membelakangkan dasar ketelusan dan keterbukaan seperti yang dikrarkan semasa pembentangan Model Baru Ekonomi dasar 1Malaysia.

"Ia dilihat seperti satu keputusan "flip flop" dan tidak akan menghantar isyarat yang tepat kepada pelabur."

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009