AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, March 21, 2012

Felda: SAMM Kecam Najib Beri Arahan Pada Hakim


SHAH ALAM 21 MAC : Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) hari ini mengeluarkan kenyataan mengecam tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang didakwa memberi arahan kepada hakim untuk memberi kemenangan kepada Felda dalam kes-kes perbicaraan yang membabitkannya.

Menurut kenyataan media yang dikeluarkan SAMM, ucapan yang dikeluarkan Najib itu jelas menunjukkan campur tangan eksekutif dalam badan kehakiman negara dalam membuat sebarang keputusan perbicaraan yang sepatutnya bebas dari sebarang campur tangan politik.

“Ia berasaskan minit mesyuarat Felda yang dipengerusikan oleh Najib Abdul Razak yang diadakan di bangunan Parlimen pada 27 Jun tahun lalu.

“Kenyataan Najib yang berbunyi ‘Pastikan Felda menang kes ini supaya tidak menjejaskan kes-kes seterusnya’ jelas bertujuan untuk mempengaruhi keputusan mahkamah,” jelas SAMM dalam kenyataan akhbarnya.

SAMM menambah tindakan sebegini bukan sahaja menyelar kredibiliti institusi mahkamah tetapi juga memberi kesan kepada warga Felda secara keseluruhannya.

Sehubungan itu, SAMM menyeru warga Felda untuk bangkit daripada terus terlena dengan tipu daya Umno/BN.

“Pastikan maklumat ini sampai ke seluruh peneroka berjumlah 112,635 ribu orang, serta generasi kedua dan ketiga yang sudah boleh membuang undi.

“Pastikan generasi peneroka Felda celik dengan maklumat betapa mereka ditipu hidup dan mati,” pesan SAMM lagi.

Felda kini berdepan ratusan saman daripada peneroka berkenaan kes dakwaan penipuan kadar perahan minyak (OER) dan kemenangan peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan menjadi ‘precedent case’ bukan sahaja kepada pihak Felda tetapi juga Kerajaan Umno/BN.


Sumber: Selangorku.com

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009