AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, June 24, 2011

Najib Umum PRIMA Ekoran Tekanan PR

KUALA LUMPUR 24 JUN : ProjeK perumahan Rakyat 1 Malaysia atau singkatannya PRIMA yang diumumkan Perdana Menteri semalam hanya reaksi terdesak pimpinan itu apabila pembangkang mendedahkan berlakunya kepincangan dalam urus tadbir 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Khuatir terus diasak, Najib bertindak mengumumkan bahawa sebahagian daripada tapak seluas 196.6 hektar itu akan dibangunkan dengan projek perumahan mampu milik, kata ahli parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusuf.

Hakikatnya ujar Yusmadi, Najib tidak jujur mahu membela nasib rakyat bawahan dan apa yang dinyatakan hanyalah reaksi terdesak daripada serangan pembangkang di Dewan Rakyat.

" Ianya merupakan satu reaksi daripada tekanan Pakatan Rakyat yang nampak lebih mengariskan rancangan dan agenda rakyat.

" Jadi bagi saya projek ini (PRIMA) tidak pernah ada dalam perancangan pun, sebab itu saya mempertikaikan dari segi keseriusan kerajaan dalam merencana program rakyat seperti PRIMA rakyat ini,"kata Yusmadi.

Najib semalam berkata, pihaknya telah berbincang dengan syarikat seperti SP Setia, Sime darby dan Perbadanan Putrajaya untuk membangunkan PRIMA.

Beliau berkata demikian semasa ditemubual di konti Radio One FM di Sri Pentas.

“Ia merupakan satu kawasan yang selesa, besar dan mampu memberi impak yang penuh.

“Bayangkanlah... satu kawasan ini (yang bernilai tinggi) dijadikan kawasan perumahan mampu dimiliki oleh rakyat,” ujar Najib.

Kerajaan sebelum ini mengumumkan bahawa pangkalan TUDM Sungai Besi akan dipindahkan ke Sendayan di Negeri Sembilan.

Justeru tapak seluas 196.6 hektar di situ dipindahkan kepada 1MDB yang akan memajukannya menjadi Bandar Malaysia, yang merupakan satu pembangunan strategik untuk pertumbuhan jangka panjang yang antaranya akan memuatkan projek perumahan mampu milik seperti dicanang Najib.

Namun menurut Yusmadi,di sebalik kenyataan Najib itu, beliau bimbang projek di Pangkalan Tentera Udara Sungai Besi itu sekali lagi menyisihkan rakyat bawahan seperti projek-projek mega pemerintah sebelum ini.

"Cadangan Datuk Seri Najib itu sebenarnya menggambarkan agenda pembangunan sebenar Umno-BN, pada pandangan saya ianya bukan untuk rakyat bawahan, agenda projek Sungai Besi dan yang lain-lain di bawah Greater Kuala Lumpur itu, sekali lagi akan meminggirkan golongan rakyat bawahan ini." jelas Yusmadi.

Terdahulu Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menuntut Dewan Rakyat, Perdana Menteri dan Jabatan Audit Negara mendedahkan kerugian yang ditangung oleh 1MDB.

Difahamkan, dana melalui jaminan bon kerajaan persekutuan ditambah sebanyak RM10 bilion sehingga 2013, menjadikan jumlah keseluruhan RM15 bilion untuk syarikat pembangunan strategik itu.


Sumber: TVSNEWS

Namun penyata kewangan enam bulan pertama sehingga 30 September 2010, menunjukkan 1MDB mengalami kerugian sebanyak RM158.3 juta dengan kos operasi untuk 6 bulan yang berjumlah RM 20.5 juta.

Ia bercanggah dengan kenyataan Najib yang sebelum itu mendakwa 1MDB memperoleh keuntungan.

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009