AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Thursday, April 21, 2011

Kabinet Lengah Akta Perhubungan Kaum Lindungi Amalan Rasisme


SHAH ALAM 21 APRIL : Usaha kabinet melengah-lengahkan penggubalan Akta Perhubungan Kaum yang dicadangkan pada September 2008 dilihat sebagai tindakan melindungi kepentingan proksi Umno-Barisan Nasional (BN).

Pelaksanaan Akta Hasutan 1948 dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) oleh kementerian dilihat lebih menjurus ke arah 'dwi-standard' tidak akan mengekang kemaraan individu yang berani menjulang pendekatan rasis di negara ini.

Oleh yang demikian, kesempatan ini diambil sewenang-wenangnya oleh Timbalan Ketua Pengarang Utusan Malaysia, Datuk Zaini Hassan melalui rencana bertajuk "Ayuh! Gerakkan 1Melayu 1Bumi" yang diterbitkan semalam.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), N Surendren menyifatkan ulasan Zaini sengaja menimbulkan perasaan takut masyarakat Melayu kepada kaum Cina yang akhirnya akan memecah belahkan perpaduan.

Menurutnya, dengan menubuhkan Akta Perhubungan Kaum, maka unsur perkauman dan agama melalui sebarang medium dapat dikekang sekaligus menghindari pendekatan politik cetek yang sering dimainkan oleh Umno-BN.

" Bila ada akta seperti kita boleh ambil tindakan terhadap anasir-anasir seperti (Datuk) Zaini kerana editorial itu jahat dan salah. Kita tolak semua 1Melayu, 1Cina, dan 1India, semua kita tolak.

" Jika perkataan-perkataan atau kenyataan yang dikeluarkan, menyerang dan menyinggung satu kaum lain, maka tindakan undang-undang boleh diambil di bawah akta tersebut," jelas beliau ketika dihubungi Tv Selangor sebentar tadi.

Akhbar Utusan Malaysia dalam artikelnya semalam menyatakan perpaduan kaum Melayu agak ketinggalan berbanding kaum Cina.

Petikan itu kononnya berdasarkan analisis Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak yang menyaksikan kemenangan DAP di 12 buah kawasan majoriti Cina menjadi penyumbang terbesar peningkatan undi Pakatan Rakyat di negeri itu berbanding tahun 2006.

Ini menimbulkan keresahan bahawa kaum Cina akan merampas kepentingan negara sekiranya Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih tampuk pemerintahan negara di Putrajaya.

Walhal menurut Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata peningkatan undi bumiputera dan bukan bumiputera di Sarawak lebih memihak kepada calon PKR yang berbangsa Melayu (Islam).

Justeru Surendren mendesak agar rakyat terus menilai kejahilan Umno-BN dalam aspek perhubungan kaum di negara ini yang semakin memesongkan perhatian rakyat.

Akta Perhubungan Kaum 1976 termaktub dalam Parlimen United Kingdom untuk menghalang diskriminasi kaum yang pelbagai di negara itu.

Justeru Surendren tetap menyatakan pendirian untuk tidak berkrompomi dengan Akta Hasutan 1948 dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang sewenang-wenangnya menekan rakyat dan kepimpinan Pakatan Rakyat, seraya menuntut ianya dimansuhkan.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009