AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, January 18, 2011

Tolak Alasan Murahan: PKR Terus Cabar Najib Debat Dengan Anwar


KELANA JAYA 18 JAN: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyeru Datuk Seri Najib Razak tidak berdolak dalih memberikan alasan dan helah murahan seperti mengutus pihak lain berdebat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam satu sidang media di Ibupejabat PKR, Kelana Jaya pagi tadi, Ketua Penerangannya, Dr Muhamad Nor Manuty berkata keengganan Perdana Menteri untuk debat terbuka mengenai janji reformasi 100 hari Pakatan Rakyat amat mendukacitakan.

Ini berikutan dakwaan Najib baru-baru ini ini bahawa sekiranya janji dalam Buku Jingga itu dilaksanakan, ia boleh menjerumuskan negara menjadi muflis seperti Greece dalam masa dua tahun.

"Kita menuntut beliau segera menerima seruan Datuk Seri Anwar Ibrahim agar diadakan perbincangan atau debat terbuka seperti yang dicadangkan. Hanya dengan cara ini rakyat Malaysia dapat dimartabatkan ke arah masa depan negara yang lebih cerah di masa hadapan," katanya.

Beliau menjelaskan, memandangkan kenyataan Najib merupakan suatu tuduhan yang serius sedangkan Pakatan Rakyat (PR) pula berkeyakinan tinggi bahawa dasar-dasar yang dibentangkan benar-benar akan dapat dilaksanakan, maka kedua-dua pihak perlu bertanggungjawab menjelaskannya kepada rakyat bagi menjelaskan kekeliruan yang timbul.

Tambah beliau, debat atau perbincangan terbuka ini amat sesuai dan merupakan satu peluang terbaik untuk kedua-dua pihak bersemuka secara terbuka dan membincangkannya secara serius dalam keadaan sekarang di mana semua pihak bekerja keras mencari jalan keluar daripada kemelut ekonomi negara yang makin meruncing kini demi menyelamatkan rakyat dari tekanan hidup yang berterusan.

Katanya lagi, PKR juga telah berbincang dan memutuskan bahawa satu penyelesaian terbaik bagi situasi ini ialah mengadakan debat terbuka yang sistematik dengan pengibatan semua pihak yang terlibat.

"Keadilan akan terus mendesak supaya Perdana Menteri dapat respons dengan segera terhpadap permintaan Keadilan untuk DSAI berdialog, bincang, berdebat, bukan bertujuan untuk mencari kemenangan, tetapi ialah untuk bertanggungjawab menonjolkan fakta-fakta menjustifikasikan keyakinan kami, PR, bahawa hal ini boleh dilaksanakan," kata beliau.

Katanya lagi, debat atau perbincangan dua pemimpin ini bukan sahaja ditunggu oleh masyarakat tempatan malah juga masyarakat antarabangsa.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009