AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Thursday, December 2, 2010

TPM Cina: Yang penting bukan kaum, tapi sifat pemimpin, kata Aziz Bari


KUALA LUMPUR 2 DIS: Lebih baik mempunyai pemimpin bukan Melayu yang menghormati perlembagaan daripada Melayu yang mencabuli hak rakyat dan Raja yang termaktub dalam dokumen itu, ujar pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari.

Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa(UIA) itu juga mengimbau kembali bagaimana Tun Dr Mahathir Mohamad mengusahakan pindaan perlembagaan pada tahun 1994 bagi 'menghapuskan kuasa Agong', Malaysiakini melaporkan.

Ini menunjukkan bagaimana seorang Perdana Menteri Melayu sendiri boleh "menjadi sombong".

"Mungkin sudah tiba masanya untuk mencuba Perdana Menteri Cina! Menurut logik, pihak yang datang daripada golongan minoriti akan jadi lebih waspada dalam tindakan dan perilaku mereka," kata Aziz.

Beliau merujuk kepada rekod Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang memperkenalkan pelbagai skim kebajikan untuk penduduk negeri itu dengan sebilangan besar penerima bantuan merangkumi orang Melayu.

"Setakat ini Lim Guan Eng belum melakukan 'dosa' seperti Mahathir selama 22 tahun pemerintahannya," kata Dr Abdul Aziz.

Dalam sidang akhbarnya semalam, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tidak ada keperluan untuk mempersoalkan hak kaum bukan Melayu untuk mengisi jawatan Timbalan Perdana Menteri atau Menteri.

Dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini, Dr Abdul Aziz mendedahkan jawatan nombor dua itu sendiri sebenarnya tidak disebut dalam perlembagaan dan terpulang kepada Perdana Menteri untuk mewujudkannya.

"Jawatan timbalan perdana menteri ini dikira ciptaan Umno. Mereka menganggapkanya sebagai jawatan untuk timbalan presiden Umno dan (sebagai) pengganti perdana menteri," kata Dr Abdul Aziz.

"Kenapa Pakatan Rakyat patut ikut gaya mereka. Anwar betul ketika memberikan respons terhadap isu ini; Pakatan patut mulakan budaya politik baru.

"Nik Aziz juga betul dan patut dipuji kerana mengatakan Lim Kit Siang boleh menjadi Timbalan Perdana Menteri."

Aziz juga memberitahu, perlembagaan meletakkan hal ehwal Melayu di bawah kuasa Raja-raja, yang menunjukkan tiada ada keperluan untuk mensyaratkan Melayu wajib memegang tampuk tinggi kekuasaan dalam negara.

Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009