AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, December 17, 2010

Keputusan Inkues Teoh Beng Hock 5 Januari Depan


SHAH ALAM 17 DIS : Keputusan inkues mengenai punca kematian Teoh Beng Hock, setiausaha politik seorang anggota exco kerajaan negeri Selangor yang mengambil masa lebih setahun, akan diketahui 5 Januari ini.

Koroner Azmil Muntapha Abas yang mendengar kes itu sejak 29 Julai tahun lalu menetapkan tarikh itu selepas membenarkan kesemua pihak memfailkan hujahan balasan selewat-lewatnya 27 Disember ini.

Mahkamah Koroner juga hari ini memutuskan untuk tidak mendengar penghujahan lisan daripada pihak yang terlibat dalam inkues kematian Teoh.

Azmil memberitahu pihak yang ingin mengemukakan penghujahan berkenaan supaya berbuat demikian secara bertulis pada 27 Disember.

Tarikh berkenaan ditetapkan mahkamah unutuk membolehkan semua pihak terlibat untuk meneliti penghujahan berkenaan memandangkan kebanyakannya hanya difailkan sejak semalam.

Tan Hock Chuan yang mewakili Pejabat Peguam Negara berkata Koroner memutuskan demikian memandangkan penghujahan berkenaan terlalu panjang dan akan memakan masa yang lama sekiranya dibacakan.

Peguam kepada keluarga Teoh, Gobind Singh Deo berkata Majlis Peguam merupakan pihak pertama yang memfailkan penghujahannya, diikuti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Sementara itu, para peguam yang mewakili kerajaan Selangor, keluarga Teoh serta exco Selangor Ean Yong Hian Wah yang juga majikan Teoh masing-masing memfailkan penghujahan mereka semalam.

Turut hadir di mahkamah hari ini ialah anggota keluarga Teoh termasuk isteri dan anak lelakinya yang dilahirkan selepas kematiannya.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada anggota exco, Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai tahun lepas di koridor tingkat lima, Plaza Masalam selepas memberi keterangan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor yang terletak di tingkat 14 bangunan yang sama.

Inkues itu diadakan kerana kematiannya didakwa menimbulkan tanda tanya berikutan kehadirannya di SPRM beberapa jam sebelum itu untuk disoal berhubung dakwaan penyalahgunaan wang peruntukan kerajaan negeri Selangor.

Pada awalnya inkues itu dijangka selesai dalam tempoh sebulan tetapi ia berlarutan sehinggalah kes ditutup pada 4 Nov lalu.

Sepanjang prosiding, 37 saksi dipanggil termasuk beberapa pegawai SPRM serta pakar patologi terkenal Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand.

Dr Pornthip yang dijemput oleh kerajaan Selangor untuk membantu siasatan telah menimbulkan kontroversi pada peringkat pertama menghadiri prosiding itu kerana mendakwa Teoh berkemungkinan dibunuh, dan ini menyebabkan kubur Teoh digali semula bagi tujuan bedah siasat kedua.

Beliau yang mendakwa telah diugut supaya tidak menghadirkan diri untuk prosiding inkues itu akhirnya hadir buat kali kedua pada 18 Ogos lalu.

Pada prosiding hari ini, anak Teoh berusia 10 bulan dibawa ke mahkamah dan dipangku oleh seorang abang Teoh.

-Malaysiakini

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009