AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, November 22, 2010

SPRM Limbang Tutup,Kerajaan Perlu Jelas Kepada Rakyat


SHAH ALAM 22 NOV : Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjelaskan secara terperinci punca pejabat SPRM cawangan Limbang ditutup setelah selesai penambahbaikan dilakukan.

Shamsul ketika dihubungi Tv Selangor berkata, adalah tidak relevan sama sekali, pejabat suruhanjaya itu yang dibuka berdasarkan keperluan setempat, ditutup hanya setelah lapan bulan beroperasi.

"Ini melibatkan persepsi rakyat, rasuah adalah musuh nombor satu negara. Apakah tidak ada unsur-unsur atau kes-kes rasuah di Limbang? ujar Shamsul, yang hairan dengan perkara terbabit.

Menurut Shamsul, selain timbul pelbagai spekulasi dan persepsi tentang penutupan pejabat SPRM berkenaan, wang rakyat juga turut dibazirkan.

Malah timbul persoalan, apakah pembinaan pejabat SPRM di Limbang itu tidak ditimbang sewajarnya sehingga mengakibatkan ia ditutup walaupun baru sahaja beroperasi.

"Soalnya pada peringkat awal mesti ada rasional pejabat SPRM perlu dibuka di sana.

"Kita hairan kenapa setelah ratusan ribu wang rakyat dihabiskan tetapi pejabat ini pula tidak beroperasi?

"Kita tidak mahu pembaziran demi pembaziran terus berlaku akibat dari perancangan dan strategi pembangunan yang lemah daripada kerajaan Barisan Nasional," tambah Shamsul lagi.

Malah menurut Shamsul, Malaysia seharusnya mengamalkan sikap berjimat cermat sementelah negara berhadapan dengan masalah ekonomi. Ini harus dihentikan kerana kita harus memperakui bahawa Malaysia masih belum keluar dari masalah ekonomi yang masih membelenggu negara kita.

Justeru katanya, segala persoalan dan pertikaian rakyat itu haruslah dijawab agar tidak menimbulkan lebih banyak spekulasi yang tidak sepatutnya.

"Saya minta ketua pesuruhjaya SPRM menjelaskan perkara ini kerana SPRM ini harus menunjukkan pentadbiran mereka bebas daripada rasuah. Kita tidak mahu ada unsur penyelewengan dana dengan memberikan laporan-laporan yang tidak benar.

"Kita yakin di mana-mana pun masalah rasuah ini pasti ada. Kalau rasional di peringkat awal pembukaan pejabat itu untuk membendung masalah rasuah di Limbang, (kalau) ia ditutup pasti ada perkara yang tidak kena dan perkara ini harus dijelaskan oleh ketua pesuruhjaya SPRM Malaysia atau di peringkat negeri Sarawak," ujar Shamsul lagi.

Sebelum ini DAP Limbang, Sarawak kecewa apabila pejabat SPRM cawangan tersebut ditutup selepas projek penambahbaikan siap.

Menurut Pengerusinya, Leong Kwang Yew dalam satu kenyataan media pejabat itu ditutup hanya selepas lapan bulan beroperasi.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009