AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, November 23, 2010

Sikap Berat Sebelah : Hadi Tegur Kerajaan Malaysia


KUALA LUMPUR 23 NOV: Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang mahu kerajaan Malaysia bersikap lebih berani dan menuntut keadilan terhadap layanan berat sebelah kuasa-kuasa besar dunia terutama terhadap dunia Islam.

Beliau yang juga ahli parlimen Marang bercakap demikian sewaktu Perbahasan Peringkat Jawatankuasa Kementerian Luar (Hubungan Dua Hala) semalam, lapor Harakahdaily.

Menurut Hadi, Malaysia masih tidak memainkan peranan sewajarnya dalam Pertubuhan Persidangan Negara-negara Islam (OIC) dan Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM).

"Kerakusan Yahudi Israel sangat melampau sehingga halau rakyat Islam di sekitar Baitul Maqdis, merobohkan rumah-rumah mereka, membakar kampung halaman dan kebun-kebun mereka tanpa perhatian masyarakat antarabangsa.

"Perlu Malaysia sebagai sebuah negara ahli dalam OIC dan negara berkecuali, mengambil sikap lebih proaktif agar masalah ini tidak terus meruncing," ujar Hadi.

Tambah Hadi, timbul kekhuatiran sekiranya gejala tersebut berterusan, bakal menyebabkan ancaman antarabangsa lebih besar berlaku.

Dalam isu nuklear Iran pula beliau mahu Malaysia bersikap adil dalam menyatakan pendirian.

"Kementerian Luar tidak tegas, kadang menyokong dan kadang-kadang menentang," katanya lagi.

Iran, katanya telah menjelaskan pengkayaan uranium mereka hanya sebagai sumber tenaga untuk kegunaan rakyat negara itu.

Malaysia katanya dilihat bersikap berat sebelah jika tidak menentang penggunaan nukler oleh kuasa besar lain termasuk Israel dan Amerika Syarikat yang digunakan untuk tujuan persenjataan.

"Kita perlu sedar, kuasa barat begitu tidak adil dalam hal ini. Mereka membenarkan Israel guna nuklear untuk persenjataan sejak tahun 60an.

"Terbukti mereka guna bahan radio aktif dalam peperangan di Lubnan dan Gaza," katanya.

Dalam isu penggunaan Dinar yang dicadang negara D8 pula, Malaysia katanya gagal berperanan mempertahan cadangan itu sehingga ianya gagal dilaksanakan.

Cadangan tersebut juga, katanya sebelum ini turut disokong mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mahu melihat ekonomi Islam diperkukuhkan.

"Saya tidak tahu mungkin ada tekanan dari kuasa barat dan kita tidak berani hadapi tekanan ini padahal anggota yang ramai dalam OIC.

"Kenapa kita tidak manfaatkan kedudukan kita dalam OIC untuk bergabung menjadi satu kekuatan?" katanya.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009