AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, November 10, 2010

Provokasi Zulkifli Nordin,MP Kuala Selangor Dihalau Keluar Dewan


KUALA LUMPUR 11 NOV: Seorang lagi Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dihalau keluar dewan hari ini oleh Timbalan Speaker, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Dr Dzulkefly Ahmad PAS Kuala Selangor dihalau keluar berikutan tindakannya yang bangkit mempertikaikan tindakan Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu, Zulkifli Noordin yang dengan sengaja memprovokasi Ahli Parlimen PAS berhubung isu pelajar beragama Islam di Sarawak yang didakwa membawa sosej babi ke sekolah.

Dr Dzulkefly yang berang dengan tindakan tersebut mendesak supaya Zulkifli tidak lari daripada tajuk perbahasan yang sebenar.

Zulkifli kemudiannya dengan sengaja mengapi-apikan sehingga menyebabkan Dr Dzulkefly diarah keluar sehingga tamat sesi dewan sehingga tengahari.
"Jika bapa budak itu beragama Islam, maka sewajarnya budak itu juga semestinya beragama Islam," kata Zulkifli.

Namun, menurut Dzulkefly, isu yang dibangkitkan bukan berhubung indentiti agama pelajar berkenaan tetapi tindakan pihak sekolah yang menghukum budak lelaki itu dengan merotannya.

Zulkifli kemudian menuduh PAS mencadangkan orang Islam makan khinzir dan dakwaan itu mencetuskan ketegangan di Dewan Rakyat dengan Dzulkefly terus membidasnya.

Meskipun diarahkan oleh timbalan speaker Datuk Wan Junaidi Jaafar, supaya berhenti bertengkar dan duduk, namun Dzulkefly terus membidas bekas ahli parlimen PKR yang berpaling tadah itu.

Wan Junaidi kemudian mengarahkan supaya keluar dewan sehingga waktu makan tengahari berahir pada jam 2.30 petang.

Insiden turut menyebabkan dewan kecoh dan Wan Junaidi tidak dapat mengawal keadaan sehingga beberapa lagi Ahli Parlimen Pakatan Rakyat bangun menggunakan Peraturan Mesyuarat 36(12) supaya Zulkifli turut dihalau daripada dewan.

Wan Junaidi memberikan alasan arahan tersebut disebabkan keengganan Dr Dzulkefly daripada terus berbahas.

Sementara itu, dalam sidang media di lobi Parlimen, Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendesak supaya Wan Junaidi mengambil tindakan tegas terhadap Zulkifli.

Dalam sidang media itu juga, Ahli Parlimen Bandar Kuching, Chong Chieng Jen turut menafikan dakwaan Zulkifli kerana jelasnya bahawa usul yang dibangkitkan semalam adalah mengenai pelajar bukan Islam yang dirotan sebanyak 10 kali oleh pihak pentadbiran di sebuah sekolah di Sarawak kerana membawa sosej babi ke sekolah.

Selasa lepas, Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo turut dihalau dan dikenakan tindakan digantung selama satu hari oleh Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009