AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, November 23, 2010

Kongres: PKR Parti Berbilang Kaum Dinamik dan Berdaya Saing


SHAH ALAM 23 NOV: Parti Keadlian Rakyat (PKR) mmerupakan satu-satunya parti politik di negara ini yang bersifat berbilang kaum, yang dipegang teguh oleh pemimpinnya sejak penubuhan parti itu pada April 1999.

Dalam satu sidang media di ibupejabat PKR semalam, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail berkata dalam kongres PKR yang akan diadakan hujung minggu ini, antara isu yang akan disampaikan oleh Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail adalah berkenaan membina keutuhan dan juga keupayaan PKR sebagai parti berbilang kaum yang dinamik dan berdaya saing.

"Ini adalah satu-satunya parti politik yang bersifat multiracial(pelbagai kaum) di Malaysia sejak pelancaran pada April 1999, kita menawarkan keadilan sebagai parti multiracial dan selepas 11 tahun ia terbukti dicerminkan daripada keanggotaan pelbagai kaum.

"Tumpuan juga dalam ucapan presiden akan mengandungi komitmen PKR untuk mengukuhkan Pakatan Rakyat(PR) sebagai satu alternatif yang berkesan bagi menyaingi Barisan Nasional," kata Saifuddin kepada media.

Beliau menjelaskan, ini terbukti dan dicerminkan melalui komposisi keanggotaan parti di mana pecahan keahlian parti mengikut kaum adalah 50 peratus kaum Melayu, 23 peratus India, 12 peratus Cina dan 15 peratus lagi terdiri daripada kaum etnik Sabah dan Sarawak.

"Tumpuan kepada ucapan presiden ini juga ialah bagi mengukuhkan lagi imej PKR sebagai parti masa depan yang melaksanakan beberapa inovasi baru termasuklah mengadakan sistem pengundian terus dan menjadikan PKR sebuah parti yang sebenar-benarnya berbilang kaum," jelas beliau.

Katanya lagi, sistem pengundian terus yang digunakan oleh PKR dalam pemilihan parti baru-baru ini merupakan satu inovasi yang belum pernah dibuat oleh mana-mana parti politik di negara ini di mana PKR telah memberanikan diri mengorak langkah memulakan proses ini.

"Sekaligus ucapan dasar presiden akan mengupas topik-topik berkenaan dengan pendidikan, ekonomi dan juga berkaitan dengan komitmen parti menangani isu-isu yang menyelubungi kaum Melayu seperti, versi melayu bermaruah dan sebagainya," ujar beliau.

Selain itu, beliau menjelaskan pimpinan PKR juga akan mengetengahkan kejayaan kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat berkat polisi-polisi kerajaan PR yang sentiasa mendahulukan rakyat.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009