AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, November 12, 2010

Konflik PKR biasa, tak gugat PR


KUALA LUMPUR, 12 Nov: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar tidak bimbang dengan selisih faham yang berlaku dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) ketika ini dan yakin ianya tidak menggugat kekuatan Pakatan Rakyat.

Mahfuz yang juga ahli Pokok Sena, ketika ditanya perkara itu berkata, beliau yakin yakin ia mampu diselesaikan kepimpinan PKR.

Katanya, setiap parti pastinya tidak dapat lari daripada menghadapi percanggahan pandangan di kalangan pimpinan namun perkara utu bukanlah perkara besar yang mampu menjejaskan keharmonian Pakatan Rakyat.

"Saya percaya kepimpinan PKR mempunyai ketajaman pemikiran dan kebijaksanaan untuk mengatasi perkara itu pada kadar segera. Saya menghormati soal rumahtangga mereka dan saya ada kepercayaan dan meyakini kebijaksanaan yang ada pada kepimpinan PKR," kata beliau dalam sidang media di lobi Parlimen semalam.

Isnin lalu, Datuk Zaid Ibrahim mengumumkan penarikan diri daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR termasuk melepaskan semua jawatan yang disandang beliau dalam parti itu.

Pengumuman tersebut dibuat beliau atas alasan berlaku ketidaktelusan dalam proses mengundi parti itu dan menyalahkan kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan timbalannya, Azmin Ali.

Mahfuz juga berkata, dalam Barisan Nasioal sendiri berlaku konflik dalaman yang serius yang sehingga kini meninggalkan kesan kepada parti-parti komponennya.

Kini ditambah pula dengan kemunculan semula veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah yang dikatakan faktor penting kepada kemenangan pilihan raya kecil (PRK) Galas.

"Satu perkara yang tidak dapat dinafikan bahawa pergolakan-pergolakan yang berlaku dalam apa-apa pertubuhan pun sudah pasti ada beri kesan. Macam pergaduhan dalam Umno dan MIC, sampai sekarang tak selesai.

"Tambah pula kemenangan di Dun Galas membawa semula kemunculan Tengku Razaleigh Hamzah dan ada kemungkinan untuk beliau dibawa ke arus perdana politik Umno BN dan ini akan menambahkan lagi konflik dalam Umno.

"Ini kerana dengan kemenangan di Galas itu dapat dilihat bahawa keupayaan Ku Li untuk membawa keyakinan semua kaum, orang asli, Melayu, Cina dan India kepada Umno. Ada kumpulan dalam Umno melihat Ku Li layak dibawa ke arus perdana politik Umno.

Justeru Mahfuz berharap Ku Li tidak diberi ruang mengorak langkah dalam politik Umno sebaliknya mengekalkan Datuk Seri Najib Razak.

"Saya mohon ahli Umno jangan bawa Ku Li balik ke arus perdana. Kekalkan Datuk Najib kerana dia akan menambahkan konflik kepada kemelut Umno sendiri," katanya.


Sumber: Harakah Daily

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009