AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, November 15, 2010

Australia Diminta Nyatakan Pendirian Demokrasi Pimpinan Najib Razak


SYDNEY 15 NOV : Australia diminta menyatakan pendirian tegas berhubung hak demokrasi terhadap kerajaan Malaysia pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selepas Canberra menyatakan sokongan terhadap pembebasan pejuang demokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi, Sabtu lalu.

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ditemuramah akhbar The Sydney Morning Herald berkata Australia telah menyatakan sokongan kuat terhadap sistem demokrasi di Burma, tetapi tidak menyatakan pendirian yang sama kepada pihak yang melakukan kekejaman di Malaysia.

Beliau yang memuji langkah Canberra yang menyokong pembebasan Au San Suu Kyi mendesak negara itu turut memberikan sokongan yang sama terhadap sistem demokrasi di mana-mana negara seluruh dunia.

"Australia harus lebih jelas dalam sokongannya untuk demokrasi," katanya dalam sebuah wawancara dengan Herald.

"Jika anda menyatakan sokongan kuat terhadap demokrasi di Burma, kenapa tidak kepada pihak yang melakukan kekejaman di Malaysia."

Kekejaman itu katanya termasuk "banyak kes pembunuhan yang tidak terjawab", ujarnya termasuk kematian salah seorang aktivis aktivis parti Pakatan Rakyat yang mati akibat terjatuh dari tingkat 14, pejabat Suruhan Pencegahan Rasuah Malaysia, tahun lalu.

Anwar Ibrahim kini dalan siri lawatan ke Australia bertemu pimpinan negara itu dan mengadakan sesi dialog dengan para pelajar di sana.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009