AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, October 6, 2010

Polis Cuba Perangkap Ean Yong dan Nie Ching

gobind_ean_yong_teo_and_lim_lip_eng_in_IPP_kajangKAJANG 6 Okt - Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching mendakwa polis cuba memerangkapnya dengan mengajukan soalan yang tiada kaitan dengan siasatan terhadap dirinya tetapi mengalih perhatian kepada Ahli Dewan Undangan Negeri Sri Kembangan, Ean Yong Hian Wah.

Nie Ching berkata kebanyakan soalan tertumpu kepada kenyataan Ean Yong dalam sebuah portal berita di mana beliau meminta Majlis Agama Islam Selangor (Mais) menyiasat terlebih dahulu sebelum mengenakan tindakan ke atas surau dan ahli jawatankuasa surau yang dilawati oleh rakannya tidak lama dahulu.

"Kami dipanggil untuk memberi keterangan kerana terdapat laporan polis daripada pihak Umno terhadap kami, tetapi apa yang menghairankan pihak polis tidak bertanyakan berkenaan insiden yang berlaku kepada saya tetapi lebih menekankan mengenai kenyataan media Ean Yong," jelas Teo kepada media selepas memberikan keterangan di Ibu Pejabat Polis Kajang Sabtu lalu.

antara lain kata beliau, polis bertanyakan pandangan beliau mengenai tindakan Mais terhadap surau berkenaan.

"Bagaimana saya patut menjawab soalan tersebut? Kalau saya bersetuju, itu menunjukkan saya tidak prihatin terhadap kebajikan masyarakat kawasan saya dan sebaliknya jika saya tidak bersetuju, itu menunjukkan seolah-olah saya menderhaka terhadap Sultan kerana membangkang titah baginda," tegas Nie Ching lagi.

Beliau seterusnya menjelaskan pegawai penyiasat yang mengambil keterangan beliau juga bertanyakan samada beliau sedar atau tidak tindakannya telah membawa ketidakharmonian di dalam masyarakat dan menyebabkan rasa tidak puashati di kalangan masyarakat Islam.

"ASP Badrul tidak sepatutnya bertanyakan soalan seperti itu kerana itu seperti menekan saya untuk menerima dakwaan-dakwaan tersebut sebagai benar.

"Beliau juga tidak mahu nyatakan samada saya disiasat ataupun di bawah seksyen mana saya disiasat. Jawapan yang saya terima hanyalah 'bagi membantu siasatan'," kata Teo yang jelas tidak berpuashati terhadap tindakan polis.

Sebelum ini, isu Nie Ching memasuki ruang solat sebuah surau, digembar-gembur media arus perdana tetapi tidak pula dilaporkan berita mengenai tindakan sama yang dilakukan oleh Ahli Parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathan.

Ean Yong pula memberitahu terdapat dua anggota Cawangan Khas (SB) yang turut bersama semasa keterangan beliau diambil.

"Saya telah beberapa kali diambil keterangan tetapi ini kali pertama dua anggota SB turut serta dan saya berasa sangsi terhadap tujuan sebenar kehadiran mereka semasa keterangan saya diambil," kata Ean Yong.

Beliau berpendapat kehadiran anggota SB berkemungkinan kerana laporan terhadapnya lebih berbaur politik kotor dan bukan kepentingan awam.

Nie Ching dan Ean Yong ditemani Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo dan Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng yang hadir untuk memberikan nasihat perundangan dan sokongan moral.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009