AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, October 6, 2010

Pengundian 1 Ahli 1 Undi Dalam Pemilihan 2010 Beri Kekuatan Baru Untuk Parti

IMG_5267PETALING JAYA 6 Okt - Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution Ismail berkata tumpuan luar biasa Umno-Barisan Nasional (BN) terhadap proses pemilihan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) 2010 bertujuan bagi membuktikan parti ini tidak mampu melaksanakan sistem pengundian baru iaitu 1 ahli 1 undi.

Menurut beliau, tindakan itu juga merupakan usaha kerajaan untuk menarik sokongan anggota KEADILAN kerana Umno-BN beranggapan parti itu akan gagal menjalankan proses pemilihan tersebut.

Sebaliknya, hasil yang diperolehi setelah berakhirnya proses pemilihan 3 Oktober lalu, KEADILAN berjaya membuktikan parti tersebut berupaya melakukannya malah pengalaman pertama itu memberikan semangat dan kekuatan baru untuk parti itu.

"Umno dan BN memberikan tumpuan yang luar biasa dan diterjemahkan dalam bentuk serangan serta pandangan negatif terhadap proses pemilihan KEADILAN kali ini.

"Saya percaya ia dilakukan bagi satu niat dan tujuan iaitu bagi memberikan gambaran bahawa KEADILAN tidak ada kemampuan dan keupayaan untuk menjalankan proses pemilihan parti secara 1 ahli, 1 undi seperti yang kita laksanakan.

"Serangan itu bertujuan supaya rakyat khususnya akan berpaling memberi sokongan mereka kepada Umno jika sekiranya kempen berkenaan menggambarkan KEADILAN ini tidak mempunyai keupayaan menjalankan pemilihan parti berhasil," katanya di Ibu Pejabat KEADILAN di sini tengahari tadi.

Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang bagaimanapun menyifatkan pemilihan itu membawa harapan besar bahawa KEADILAN boleh dibuktikan sebagai parti masa hadapan.

"Mereka mahu menyerang soal ketidakupayaan, ketidakmampuan parti namun hasil yang berlaku adalah sebaliknya.
"Saya melihat bahawa parti telah membuat keputusan yang betul, berada di landasan yang tepat. Kalau melihat parti masa depan, inilah wajah Malaysia di masa hadapan dengan keanggotaan parti dengan 50% mewakili Melayu, 32% - India, 12 % Cina dan 15 % bagi lain-lain.

"Inilah rupa wajah Malaysia yang akan datang, kalaulah kita boleh menguruskan parti dan menjalankan pemilihan ini dengan baik, saya percaya parti ini mempunyai masa depan yang cerah," katanya.

Dalam pada itu, beliau melahirkan kesyukuran kerana Mesyuarat Agung Tahunan Cabang telah pun selesai dijalankan meskipun berhadapan pelbagai kekurangan namun ia tidak bererti kerajaan boleh sewenang-wenangnya memandang rendah kebolehan KEADILAN.

"Di sana sini ada kelurangan dan kelemahan tetapi saya percaya pengalaman kali pertama parti KEADILAN dengan sistem baru ini akan memberikan satu lonjakan semangat dan kekuatan baru untuk parti.

"Oleh itu niat dan juga tujuan pemimpin Umno-BN untuk menidakkan keupayaan parti akan berkubur begitu sahaja.

"Saya menilai pandangan ini berasaskan kepada respon daripada surat-surat, emel, sms dan panggilan langsung yang saya terima. Kalau yang saya terima itu daripada anggota parti, saya anggap itu pujian biasa tetapi jika yang memberikan maklum balas itu adalah dari kalangan mereka yang di luar parti, itu saya anggap bahawa ini kejayaan KEADILAN untuk 'reach out' kepada segmen masyarakat yang sebelum ini pasif terhadap isu-isu politik dan pilihanraya," katanya.

Tambah beliau, maklum balas yang diterima masyarakat hasil daripada pemilihan ini juga amat memberangsangkan.

Menurutnya, kebanyakan respon itu memuji kesungguhan KEADILAN yang tetap meneruskan pemilihan walaupun banyak risiko bakal dihadapi.

"Antara yang saya menjadi terkesan terhadap maklum balas masyarakat ini ialah mereka memandang tinggi terhadap kesungguhan KEADILAN untuk meneruskan juga pemilihan parti ini biarpun diura-urakan Perdana Menteri bahawa pilihanraya umum boleh berlangsung pada bila-bila masa.

"Kekaguman mereka ialah kerana mereka berpendapat pemilihan parti bila dilakukan ada menang ada kalah, kemudian akan berlaku perpecahan, ini akan melemahkan parti untuk berdepan dengan pilihanraya tetapi hakikat bahawa KEADILAN meneruskan juga dan sanggup berdepan untuk meneruskan juga walau apapun risiko dan hari ini terbukti bahawa kekecohan yang berlaku adalah pada tahap yang sangat kecil, sangat minima," jelas Saifuddin.

Sehubungan itu, Saifuddin turtut mengesyorkan proses pendidikan politik perlu diterapkan pada seluruh anggota parti.

"Ini memerlukan lagi proses 'political education' di dalam parti KEADILAN, dan inilah maklum balas yang paling berharga. Kalau tak berlangsung sistem pemilihan ini, kita tidak tahu bahawa ada elemen dan aspek displin yang diperkukuhkan.

"Kali ini kita dapati segmen keanggotaan parti KEADILAN ini datang dari pelbagai kelompok termasuk intelektual, kelas menengah, sampailah kelompok bawahan. Jadi sudah tentulah tahap pemahaman terhadap perjuangan parti itu berbeza," katanya.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009