AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, October 11, 2010

Kerajaan Turut Selektif Umum Daya Saing Negara


KUALA LUMPUR 11 OKT -Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mendakwa Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed turut memberikan data secara selektif berkenaan daya saing ekonomi negara.

Beliau yang ditemu di lobi Parlimen menjelaskan demikian terhadap kenyataan Mustapa Mohamad yang menyelar pandangan Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan mengatakan bahawa Ketua Pembangkang itu menggunakan data secara selektif untuk memburukkan kerajaan.

"Mereka juga selektif, iaitu memberi laporan yang menidakkan rujukan yang dibuat oleh Datuk Seri Anwar. Sedangkan beliau menjelaskan bahawa, rujukan yang dipetik itu adalah sebelum dari tarikh, sedangkan apa yang dikemukakan oleh Mustapa itu, terkemudian dari kenyataan," jelas Mahfuz.

"Ada sedikit lonjakan selepas itu, jadi (kenyataan itu) tidak salah. Pandangan Datuk Seri Anwar itu dikemukakan lebih awal," jelas Mahfuz.

Bahkan, Mahfuz mempersoalkan peningkatan daya saing negara yang dikemukakan oleh Mustapa, sebagai tidak memberangsangkan.

"Berbanding dengan negara Indonesia, menurut suatu laporan, mereka kini panik pula apabila melihatkan kemasukan pelabur luar yang begitu tinggi. Sedangkan di negara kita tidak berlaku sedemikian rupa," tambahnya.

Pandangan beliau turut dikongsi bersama Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Hamid yang menjelaskan bahawa kenyataan Ketua Pembangkang itu merupakan suatu fakta yang jelas dah telah berlaku.

"Kalau (daya saing negara) itu diperbaiki, adalah lebih baik. Kalau dia mengambil sikap positif, itu adalah suatu ukuran untuk (kerajaan Malaysia) memperbaiki kedudukan Malaysia," jelasnya.

Abdullah menganggap bahawa apa yang diakibatkan dari indeks tersebut merupakan cerminan kepada kegagalan kerajaan Barisan Nasional untuk mengurus dan mentadbir negara.

"Sikap kepimpinan negara ini sendiri yang menidakkan perkara dan fakta. Kini Malaysia lebih jauh ketinggalan, bahkan berbanding negara-negara Asia Tenggara sendiri," kata Abdullah.


Sumber: TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009