AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, October 27, 2010

Anwar Mahu CIDB Perjelas Tindakan Terhadap Maya Maju

anwarparlimen261010KUALA LUMPUR 27 Okt - Ketua Oposisi, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan tahap profesionalisme Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) yang sehingga kini tidak mengambil tindakan terhadap penglibatan kontraktor utama, Maju Jaya (M) Sdn Bhd dalam pembinaan Istana Negara baru.

"CIDB gagal mengambil tindakan tegas terhadap kontraktor utama pembinaan Istana Negara, Maju Jaya (M) Sdn Bhd yang didapati tidak berdaftar dengan agensi tersebut.

"CIDB bukan sahaja tidak mampu menjalankan siasatan bahkan sehingga kini tidak ada penjelasan tentang syarikat yang tidak berdaftar tetapi telah dianugerahkan kontrak bernilai RM800 juta," tegas Anwar dalam soalan tambahan semasa sesi soal jawab pagi semalam.

Beliau turut mempersoalkan kebergantungan CIDB kepada tenaga pekerja asing yang akhirnya menjurus kepada penindasan terhadap mereka.cidb

"Terlalu banyak laporan tentang penganiayaan kepada pekerja asing.

"Apakah jaminan kerajaan untuk memberikan layanan setimpal terhadap pekerja asing dalam isu upah dan layanan supaya tidak berlaku penganiayaan atau pun penderaan seperti laporan mengenai syarikat tidak membayar gaji seperti mana yang berlaku dalam projek Istana Negara," kata beliau.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu dalam soalan tambahan bertanya samada CIDB masih berurusan sebagai syarikat penyumber luaran (outsource) bagi mengendalikan pekerja asing dalam sektor pembinaan dan caj yang dikenakan bagi setiap pekerja.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009