AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, September 17, 2010

Umno-BN 'Penjajah' Baru Di Bumi Sarawak


SHAH ALAM 17 Sept - Rakyat Sarawak merasakan setelah 47 tahun bergabung dalam gagasan Malaysia, mereka hanya menggantikan penjajah Inggeris dengan satu lagi penjajah lain dalam bentuk Umno-Barisan Nasional.

Ahli Undangan Negeri Padungan, Dominique Ng berkata ini jelas dilihat daripada tindakan kerajaan yang mengiktiraf Hari Malaysia sebagai cuti umum selepas hampir lima dekad wujudnya Persekutuan Malaysia.

"Baru sekarang kerajaan Umno-Barisan Nasional mengiktirafkan sambutan Hari Malayia. Apabila selama 46 tahun Umno-BN hanya menyambut hari kemerdekaan pada 31 Ogos setiap tahun dan meminggirkan 16 September, kami di Sarawak merasakan peranan dan sumbangan kami kepada Malaysia tidak diiktiraf langsung.

"Ini kerana 31 Ogos hanya menandakan pembebasan Semenanjung Malaysia daripada penjajah Inggeris dan bukannya pembentukan Malaysia. Kita merasakan rakyat negara ini hanya menggantikan satu penjajah dengan satu penjajah yang lain dan buktinya selepas 47 tahun Sarawak menjadi negeri keempat termiskin di antara 13 negeri dalam Persekutuan Malaysia.

"Mungkin Najib berfikir kalau tidak kerana Sarawak beliau tidak mungkin menjadi Perdana Menteri hari ini dan sebab itu beliau terpaksa mengisytiharkan 16 September sebagai cuti umum," kata Dominique ketika dihubungi Suara Keadilan.

Menurut beliau Pakatan Rakyat telah menyambut Hari Malaysia dengan penuh semangat patriotik sejak 2005 dengan menaikkan Jalur Gemilang di Padang Merdeka (dahulunya Central Padang), tempat bersejarah dimana deklarasi penubuhan Malaysia dimasyhurkan.

"Bagaimanapun kami sering kali diganggu gugat oleh pihak polis dengan mengatakan apa yang kami lakukan adalah perhimpunan haram kerana tidak ada permit. Adakah menaikkan bendera negara sendiri dikategorikan sebagai sastu jenayah? Saya katakan kepada pihak polis kalau tidak kerana bendera yang saya kibarkan dipadang ini di mana datangnya undang-undang negara ini?" soal beliau lagi.

Dominique menegaskan selama 47 tahun Umno-BN hanya melihat Sarawak sebagai sebuah negeri yang kaya dengan hasil mahsul dan dieksplotasi sebanyak mungkin oleh pemimpin, kaum keluarga dan kroni Umno-BN.

Tambahnya, hanya setelah Pakatan Rakyat menafikan Umno-BN majoriti dua pertiganya buat pertama kali dalam sejarah, barulah ia sedar keyakinan rakyat Sarawak terhadapnya semakin hari semakin pudar.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009