AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, September 1, 2010

Pengarah Jais Akan Dipanggil Perjelas Tindakan Terhadap Surau Al Huda


SHAH ALAM 1 Sept - Exco Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr Hassan Ali berkata pihaknya akan memanggil Pengarah Jabatan Agaman Islam Selangor (Jais), Datuki Mohammed Khusrin Munawi untuk mendapatkan penjelasan mengenai tindakan yang diambil beliau membubar Jawatankuasa Surau Al Huda di Kajang Sentral berhubung isu lawatan Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching ke surau tersebut 22 Ogos lalu.

"Berhubung dengan isu penyertaan Teo yang telah diperbesar-besarkan oleh pihak tertentu, saya telah diberi penjelasan oleh pentadbiran Surau Al Huda mengenai kejadian tersebut dan apa yang saya boleh perjelaskan di sini adalah Ahli Parlimen Serdang memang dijemput sebagai tetamu atas sifat beliau sebagai Ahli Parlimen Serdang. Beliau dijemput menyampaikan bantuan kewangan yang diperuntukkan oleh kerajaan negeri Selangor di bawah Parlimen Serdang.

"Beliau juga telah dijemput masuk ke dewan solat surau untuk menyampaikan bantuan dan seterusnya menyampaikan ucapan ringkas. Ucapan beliau hanya tertumpu kepada usaha-usaha kerajaan negeri dalam membantu pelajar yang ingin menyambung pelajaran ke peringkat pengajian tinggi.

"Tetapi perkara ini telah dieksploitasi oleh pihak yang ingin menangguk di air keroh. Keadaan ini telah menimbulkan reaksi segera di pihak Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan Jais, dalam masa yang sama Pengerusi serta Bendahari surau dan Pembantu Khas kepada Teo telah dipanggil untuk memberi keterangan di hadapan Pengerusi Mais, Pengarah Jais dan wakil Istana.

"Sejurus selepas pertemuan tersebut, keputusan telah diambil tetapi ia merupakan satu keputusan yang tidak dibayangkan dalam pertemuan itu dan seperti yang dilaporkan, keputusan yang diambil ialah membubarkan jawatankuasa surau dan Mais mengambil alih pentadbiran surau tersebut," jelas Dr Hassan.

Tambah beliau lagi media telah membuat laporan yang berat sebelah mengenai kejadian ini yang mengatakan Teo menyampaikan tazkirah serta didakwa menyampaikan bantuan kewangan kepada ahli PAS.

"Berdasarkan rentetan kejadian di atas saya telah mengambil inisiatif untuk memanggil Jawatankuasa Surau Al Huda untuk menjelaskan kepada saya kejadian yang sebenarnya, selain itu juga saya telah menerima penjelasan daripada Teo dan menghormati hasrat beliau untuk menyembah ampun maaf kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor.

"Saya akan cuba menasihatkan semua pihak termasuk ahli politik demi menjaga sensitiviti setiap golongan rakyat, mereka perlu memaklumkan rancangan kehadiran mereka kepada pihak yang berwajib supaya tatacara penggunaan surau dan masjid dapat dipatuhi. Dengan cara ini diharapkan kejadian yang berlaku di Serdang tidak berulang.

"Dalam pada itu saya juga akan mencadangkan supaya digubal peraturan yang lebih mendalam dengan memperincikan langkah yang mesti diambil dan tatasusila yang mesti dipelihara bagi mereka yang berhajat menggunakan kemudahan surau dan masjid di Negeri Selangor," tehas beliau.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009