AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, September 24, 2010

Najib Takut Hadapi PRU-13


SHAH ALAM 24 Sept - Kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) dijangka tidak akan mengadakan Pilihanraya Umum ke-13 (PRU-13) dalam masa terdekat kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipercayai dalam ketakutan untuk berhadapan situasi itu apabila keadaan ekonomi negara bertambah muram.

Ahli Parlimen Kelana Jaya, Gwo Burne-Loh berkata jangkaan itu lebih menghimpit Najib yang terpaksa berusaha keras untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap kepimpinannya sejak memegang jawatan pada April 2009.

Ini dilihat dengan pelbagai bentuk bebanan ke atas rakyat sebaik sahaja beliau mengambil alih tampuk pemerintahan negara termasuk kenaikan harga barangan serta penarikan subsidi.

"Tak mungkin dia (Najib) adakan pilihan raya sekurang-kurangnya dalam masa 18 bulan. Ini kerana beliau takut dan tidak yakin untuk memenangi pilihan raya tambahan pula dengan apa yang berlaku sekarang bahkan rakyat kini semakin menolak pentadbiran BN," katanya kepada Suara Keadilan.

Kata beliau, dalam senario politik semasa, Najib juga menghadapi tekanan untuk memulih dan mengekalkan kembali peningkatan taraf ekonomi negara.

Beliau berkata untuk mengadakan pilihan raya, Najib perlu melepasi dua agenda utama yang merupakan sasaran untuk membolehkan pilihan raya diadakan.

Pertama, menurut Burne-Loh, Najib hendaklah memastikan jumlah kerusi Barisan Nasional di Parlimen melebihi dua pertiga.

"Najib jangan bermimpi untuk menawan kembali negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat terutama sekali Selangor yang merupakan kekuatan persekutuan sebelum tsunami politik berlaku pada PRU-12 lalu.

"Bolehkah dia ambil semula Selangor? Selagi Pakatan Rakyat mentadbir Selangor, jangan harap BN boleh berbuat demikian. Faktor ini juga menambah kekalutan Najib dengan orang-orang bawahannya supaya bertindak memporak-perandakan Selangor," jelas beliau lagi.

Beliau berkata, meskipun PRU-13 masih diawang-awangan dan menjadi teka-teki penganalis politik negara tetapi di dalam dunia maya pertembungan antara Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional untuk mendapatkan sokongan rakyat Malaysia sudah pun bermula dengan rancaknya.

Keadaan ini katanya menggambarkan senario baru politik negara yang mana rakyat tidak sabar membuat perubahan tampuk pemerintahan daripada Umno-BN kepada Pakatan Rakyat.

"Kehendak dan harapan tinggi rakyat untuk mengubah kerajaan menggambarkan keadaan sebenar politik negara yang mana rakyat mahukan perubahan pemerintah. Dasar yang dibawa oleh Perdana Menteri tentang 1Malaysia jauh terpesong daripada apa yang beliau katakan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'.

"Kita lihat rakyat sekarang berada dalam keadaan tertekan dengan faktor ekonomi apatah lagi dengan kenaikan harga baru-baru ini.

"Najib dan Umno-BN sebenarnya tidak mempunyai tanggungjawab dalam memastikan hak rakyat terus terbela, malah beliau hanya tahu menekan rakyat bila berhadapan dengan masalah kewangan negara," tambah Burne-Loh.

Katanya, rakyat juga sudah mula menghantar isyarat awal yang jelas kepada BN sebelum PRU-13 bahawa mereka sudah serik dengan pentadbiran yang penuh dengan skandal rasuah dan salahguna kuasa.

Sementara pengundi pula menganggap pentadbiran BN di bawah Najib tidak mampu memberi keselesaan hidup kepada rakyat berbanding sebelum ini.

Selain itu juga kegagalan BN meningkatkan taraf ekonomi negara ini juga menjadi faktor utama rakyat merasa tertekan yang dikaitkan dengan isu kenaikan harga barang dan penarikan subsidi.

Sokongan padu kepada Pakatan Rakyat pula memberi petunjuk jelas bahawa rakyat yakin gagasan itu bersedia untuk menggalas tugas menubuhkan kerajaan pusat yang baru selepas PRU-13 nanti.

Selain itu katanya, pengundi juga melihat faktor membela rakyat yang menjadi teras Pakatan Rakyat mendapat perhatian berbanding BN.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009