AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, September 24, 2010

KDNK 9% atau 6%? Najib Digesa Bercakap Benar


KUALA LUMPUR 24 SEPT: Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar menggesa Perdana Menteri Najib Abdul Razak menjelaskan apakah sasaran tahunan 6 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar sudah memadai untuk negara mencapai status negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Izzah berkata KDNK Malaysia perlu berkembang sekurang-kurangnya sembilan peratus untuk mencapai matlamat pendapatan kasar nasional RM1.7 trillion dalam masa 10 tahun dari sekarang.

Izzah, menurut Malaysiakini, berkata Perdana Menteri Najib sekali-lagi mengulangi sikap berdolak-dalik dengan mengakui bahawa KDNK tahunan negara perlu mencapai kadar sembilan peratus sehingga tahun 2020.

Najib dilaporkan berkata demikian dalam ucapan pembukaannya di mesyuarat Majlis Perlaksanaan Koridor Raya Multimedia Malaysia ke-21 pada 9 November 2009.

"Kita perlu melipat gandakan pendapatan kadar per kapita dari USD7,000 kepada sekurang-kurangnya USD17,000," tegas Najib.

"Ini bermakna Malaysia perlu menaikkan KDNK tahunan sebanyak sembilan peratus sehingga tahun 2020," katanya lagi.

Menurut Malaysiakini lagi, Najib menafikan ucapan itu beberapa jam kemudiannya di satu sidang akhbar, dan berkata Malaysia memerlukan enam peratus sahaja kerana sembilan peratus adalah sasaran yang tidak realistik.

Nurul Izzah berkata sikap dolak-dalik seperti ini hanya mengundang keraguan pada unjuran-unjuran rasmi kerajaan.

Beliau menegaskan kerajaan Malaysia harus bersikap jujur dalam mengemukakan unjuran dan sasaran ekonomi, kerana jika tidak pemerintah akan menjejaskan prestasi sektor swasta dan pelaburan asing, yang sebelum ini corot lebih 80 peratus tahun lalu.

"Saya seru Kerajaan supaya memberi kenyataan yang betul dan dengan segera menjelaskan adakah Malaysia memerlukan kadar perkembangan sembilan peratus untuk mencapai sasaran RM1.7 trilion menjelang 2020," kata Izzah.


Sumber: TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009