AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, September 24, 2010

Kartunis Zunar Di Tahan Polis Sebelum Pelancaran Buku Kartun Terbaru


SHAH ALAM 24 Sept - Kartunis Zunar atau Zulkifli Anwar Ulhaq ditahan di bawah Akta Hasutan setelah pihak polis menyerbu pejabat Gedung kartun di Brickfields pada pukul 4.15 petang tadi.

Ketika dihubungi Suara Keadilan, isteri beliau, Noor Fazlina Rosley mengesahkan penahanan suaminya serta memberitahu Zunar di bawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields pada pukul 5.15 petang.

Seramai 10 anggota polis dari IPD Brickfields yang diketuai ASP Arikrishnan Apparau turut merampas kira-kira 70 buku kartun terbaru Zunar berjudul Cartoon-O-Phobia.

"Zunar menelefon saya dipejabat dan memberitahu anggota polis menyerbu pejabatnya kira-kira pukul 4.15 petang. Mereka merampas buku kartun 'Cartoon-O-Phobia' yang akan dilancarkan malam ini di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor.

"Zunar pesan kepada saya pelancaran buku tetap diteruskan walaupun beliau ditahan. Bagaimanapun saya tidak tahu beliau ditahan di bawah akta apa," kata Noor Fazlina.

Menurutnya, peguam dan juga Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) kini bersama Zunar di IPD Brickfields dan dijangka akan di bawa ke IPD Petaling jaya untuk soal siasat.

"Saya tidak berapa terkejut kerana sudah menjangkakan perkara ini akan berlaku. Tidak ada bahan baru yang dicetek. Yang ada hanya 5 atau 6 keping 'masterpiece' yang belum diterbitkan. Bukan pertama kali Zunar menerbitkan buku kartun dan buku kartunnya yang ada dalam pasaran pun boleh didapati secara online dalam portal berita Malaysiakini.

"Selalunya mereka akan bertahan dahulu dan tidak mengambil apa-apa tindakan tetapi kali ini saya nampak pihak berkuasa amat terdesak sekali," jelasnya.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009