AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, August 11, 2010

Selangor Anjur Seminar Perspektif Muda Ekonomi


SHAH ALAM 11 Ogos - Unit Perancangan Ekonomi Negeri Selangor dan Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor akan menganjurkan Seminar Perspektif Muda Ekonomi pada 14 Ogos ini sebagai sebahagian usaha kerajaan negeri mengambil kira pandangan golongan muda bagi menambahbaik dasar dan pelaksanaan pentadbiran kerajaan negeri.

Menurut satu kenyataan media yang dikeluarkan Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor, seminar itu dijangka akan mengumpulkan lebih 200 profesional muda dari pelbagai latar belakang.

"Mereka juga akan turut disertai oleh wakil rakyat muda yang berada di dalam lingkungan umur mereka yang diberi amanah untuk berbincang dan memahami pandangan-pandangan ini; yang seterusnya akan diangkat dan dijaguhi oleh wakil-wakil rakyat muda di arus perdana serta di bawa ke perhatian Menteri Besar Selangor," jelas kenyataan itu.

Jelas kenyataan itu, seminar yang akan dirasmikan oleh Exco Pelancongan, Alam Sekitar dan Hal Ehwal Pengguna, Elizabeth Wong itu akan memberi peluang kepada golongan muda mengenengahkan pandangan, cadangan dan kritikan mereka terhadap pelbagai isu.

Tegasnya, ini kerana golongan muda mempunyai peranan yang besar dalam menentukan perkembangan isu yang mempengaruhi pembinaan bangsa dan negara ini.

"Mereka juga adalah golongan yang paling terkesan dengan kelembapan ekonomi negara. Contohnya, perubahan harga rumah atau kenaikan harga bahan api dan barangan asas baru-baru ini meninggalkan kesan yang lebih besar kepada golongan ini kerana mereka membentuk golongan buruh dan pekerja bawahan yang terbesar di dalam masyarakat ini," jelasnya.

Dalam seminar tersebut, peserta akan dibahagikan kepada 3 kumpulan di mana setiap kumpulan akan memberikan fokus kepada bidang yang khusus iaitu ekonomi, pendidikan dan pendemokrasian pentadbiran.

"Pada setiap sesi, peserta akan diberi peluang untuk bertukar kumpulan supaya pandangan yang luas dari semua peserta dapat digarap secara bersama.

"Sepanjang seminar tersebut juga, peserta akan berpeluang bertukar pandangan dengan wakil-wakil rakyat dari Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri secara santai," kata kenyataan itu lagi.

Seminar Perspektif Muda tersebut dijangka ditutup secara rasmi dengan ucaptama dan dialog bersama Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Penasihat Ekonomi Selangor.

"Kami menjemput rakyat Malaysia dari pelbagai latar belakang untuk menyertai seminar ini bagi memastikan pandangan-pandangan yang bakal diangkat mewakili pandangan terbanyak rakyat Malaysia," ujar kenyataan tersebut.

Menurut kenyataan itu lagi, pendaftaran bagi menghadiri seminar itu masih lagi dibuka dan mereka yang berminat diminta mendaftar di laman web beralamat http://bit.ly/osea14.

Manakala maklumat lanjut mengenai seminar ini boleh didapati di laman Facebookhttp://www.facebook.com/event.phpeid=114723245246832&ref=ts

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009