AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, July 14, 2010

Surat Sokongan Ahli Parlimen Yang Membawa Rebah


KUALA LUMPUR 14 Julai - Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mempersoalkan motif komen Kelab Penyokong Barisan Nasional yang dilaporkan tidak berpuashati dengan kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Pengerusi Unit Penyampaian dan Prestasi Pengurusan (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala berkenaan surat sokongan yang dikeluarkan ahli parlimen untuk sesuatu projek.

Beliau menjelaskan saranan yang dibuat Idris yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri berpandukan penelitian dan penyelidikan rapi yang dibuat Pemandu dan disokong oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia serta dimasukkan di dalam Pelan Transformasi Kerajaan (GTP).

Kata Tony pada sidang media di parlimen semalam, ini bertujuan agar tidak memberikan tekanan yang tidak sepatutnya kepada pegawai kerajaan untuk mengelak dan melanggar dasar yang ditetapkan kerajaan.

"Pegawai kerajaan apabila mendapat surat sokongan daripada 'big boss' terpaksa menurut sahaja hanya kerana mahu menyenangkan hati ahli politik terbabit," tegas Tony.

Kata beliau, laporan media juga menyatakan terdapat ahli parlimen Umno-BN yang berkata ini adalah cara anggota Dewan Rakyat membantu masyarakat di kawasan parlimen masing-masing terutamanya dalam situasi mendapatkan tempat di universiti dan sebagainya.

"Selain Backbenchers, Datuk Seri Nazri Aziz yang bertanggungjawab untuk bidang anti-korupsi dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) juga menentang saranan Idris Jala.

"Ini menunjukkan betapa kurangnya kemahuan politik BN untuk berubah dan menentang penyelewengan yang berleluasa di negara kita," kata beliau lagi.

Tony memberi satu contoh penggunaan surat sokongan dari daripada bekas Menteri Pengangkutan, Tan Sri Chan Kong Choy untuk menyokong Kuala Dimensi Sdn Bhd milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Datuk Seri Tiong King Sing yang mengakibatkan kerajaan terpaksa menjadi penjamin kepada pinjaman KDSB sebanyak RM3.6 bilion.

"DAP menyokong tindakan Pemandu untuk menghapuskan penggunaan surat sokongan ini dan ingin menambah jika surat menyatakan "dapat dipertimbangkan" maksudnya pertimbangkan dan bukannya membawa maksud mesti dibuat.

"Kami ingin menggesa kerajaan untuk terus menghentikan penggunaan surat sokongan bagi apa-apa tujuan mendapatkan kepentingan daripada agensi kerajaan sebagai bukti usaha dan komitmen kerajaan membanteras penyelewengan dan salahguna kuasa.

"Jika tidak, GTP ini akan tinggal hanya retorik, lantas membuktikan kerajaan Umno-BN tiada kemampuan untuk berubah," tegas Tony.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009