AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, July 27, 2010

Sinar Keadilan Kini Di Pasaran


Selepas dua edisi Suara Keadilan berjaya diterbitkan dengan nama baru selepas digantung, kini edisi ketiganya pula berada di pasaran dengan nama Sinar Keadilan.

Ianya diterbitkan Angkatan Muda Keadilan (AMK) dengan tajuk utama muka hadapannya, 'Projek Mencurigakan...RM12 Ribu Juta Untuk JPM'.

Edisi kali ini mendedahkan tindakan kerajaan Umno Barisan Nasional memotong subsidi untuk rakyat dengan menaikkan harga barangan asas seperti petrol dan gula, namun pada masa yang sama RM12 Ribu Juta diguna untuk Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Peruntukan ke JPM tersebut menurut artikel itu lagi merupakan bajet yang paling besar berbanding daripada bajet kebanyakan kerajaan-kerajaan negeri.

Manakala di muka belakang akhbar itu pula memaparkan berita yang mempersoalkan reaksi Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang membisu berhubung kegagalan projek yang dijalankan sebuah syarikat perikanan, Malaysian International Tuna Port (MITP) dengan kerjasama Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) ketika beliau menjadi Menteri Asas Tani.

Di bahagian berita bergambar turut dimuatkan liputan bergambar sekitar majlis memperingati mendiang pembantu politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock yang kematiannya masih lagi "misteri" ketika disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tahun lepas.

Turut dimuatkan gambar-gambar samseng upahan Umno yang berdemontrasi di depan pintu pagar Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor berhubung isu pasir.

Sebelum ini, terbitan kedua akhbar tidak berkala itu, 'Obor Keadilan' didakwa dirampas di sekitar kawasan Lembah Kelang oleh beberapa pegawai Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang seterusnya melarang penjual menjual akhbar berkenaan.

Dalam pada itu, pegawai polis, ASP Rejali ak Angong dari Ibu pejabat Polis Putrajaya meminta Ketua Bahagian Sumber Manusia dan Pentadbiran Pelita Koridor Sdn Bhd, Rohani Abd Rahman menghadirkan diri bagi memberi keterangan berhubung surat tunjuk sebab isu Felda.

2 Julai lalu KDN telah menghantar surat tunjuk sebab kepada Pengarang Suara Keadilan, Dzulkarnain Taib berhubung laporan 'Felda Bankrap' di muka depan akhbar itu bulan lalu.

Pihak KDN sebelum ini telah memberi amaran untuk mengambil tindakan terhadap parti dan pemimpinnya sekiranya PKR berkeras untuk menerbitkan akhbar yang digantung itu.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009