AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, July 21, 2010

Polis Masuk Ibu Pejabat KEADILAN Cari Komputer Riba CheGuBard


SHAH ALAM 21 Julai - Polis hari ini memasuki ibu pejabat KEADILAN di Merchant Square, Tropicana di sini untuk mencari komputer riba dan bukti terhadap Ahli Majlis Pimpinan KEASILAN Pusat Badrul Hisham Shaharin aka CheGuBard berhubung dakwaan hasutan berikutan artikel yang diterbitkan dalam blog beliau baru-baru ini.

Bagaimanapun Pengarah Komunikasi KEADILAN Pusat, Jonson Chong mempertikaikan waran yang dikemukakan oleh pihak polis untuk mendapatkan bahan bukti dan bukan sebaliknya untuk menggelidah.

"Kita telah salinan menerima waran geledah daripada pihak polis, tetapi apa yang tertera di dalam waran tersebut bercanggahan dengan tuduhan yang didakwa mereka. Waran tersebut membenarkan untuk polis mendapatkan bahan bukti," kata Jonson kepada pemberita di perkarangan ibu pejabat KEADILAN.

Kira-kira 15 orang anggota polis yang diketuai oleh ketua pegawai penyiasat, Inspektor Affendy Suliaman dari ibu pejabat polis daerah Seremban 2 tiba ibu pejabat parti pada pukul 11.30 pagi.

Turut bersama mereka ialah dua orang anggota Unit Forensik dari ibu pejabat kontinjen Negeri Sembilan.

Mereka kelihatan memasuki bangunan tersebut pada jam 12.30 tengah hari dengan ditemani oleh Pengarah Jonson dan Setiausaha Pengelola KEADILAN, Raden Shamsul Kamal.

Hanya dua orang pegawai polis yang dibenarkan masuk.

Pihak media juga tidak dibenarkan masuk dan hanya menunggu di luar pejabat.

Anggota polis tersebut kemudian meninggalkan pejabat tersebut kira-kira 30 minit kemudian.

Jonson menjelaskan waran tersebut adalah cacat kerana seksyen kesalahan yang disebut di dalam waran tersebut adalah berlainan dengan kesalahan yang didakwa.

Beliau menjelaskan waran yang diberi itu memberi kuasa kepada majistret untuk mengarah pihak polis bagi membuat penggelidahan untuk mencari bukti, tetapi bukti yang dicari itu sebenarnya adalah artikel yang telah pun diterbitkan, malahan boleh dibaca secara terus di internet.

"Badrul Hisham mengaku, memang dia yang terbitkan artikel itu, dan tiada apa yang hendak diselindungkan. Jadi secara teknikalnya tindakan substabtif adalah tidak perlu. Saya rasa lebih baik polis jangan buat salah. Polis kata nak senang (kerja). Kita pun nak senang kerja," tambah Jonson

Dalam pada itu, Jonson memberitahu media, pihaknya tidak dimaklumkan tentang tarikh, sekiranya pihak polis akan datang untuk membuat susulan.

Beliau kemudiannya memaklumkan pihak polis turut mengambil keterangan peribadinya dan juga Raden Shamsul Kamal.

Ketika ditanya mengenai lokasi di mana CheGuBard berada, Jonson berkata yang beliau tidak mengetahuinya.

"Saya rasa pihak polis lebih tahu, kerana mereka minum teh bersama CheGuBard di Seremban malam tadi," katanya.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009