AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, July 13, 2010

Pemikiran Perkasa dan MCA Macam Kanak-kanak Tadika


SHAH ALAM 13 Julai - Pengerusi Kelab Penyokong PAS Kebangsaan, Hu Pang Chow menyeru Naib Presiden MCA, Datuk Donald Lim Siang Chai supaya meletak jawatan dalam parti selepas mencadangkan penubuhan Perkasa versi Cina bagi menangani serangan perkauman Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Pang Chow berkata adalah tidak masuk akal cadangan Naib Presiden MCA itu kerana apabila Perkasa membuat berbagai permintaan, MCA melawan balik dengan menubuhkan pertubuhan yang serupa.

"Saya rasa pemikiran mereka sama taraf dengan pemikiran kanak-kanak yang belajar di Taman Asuhan Kanak-Kanak.

"MCA tidak akan berjaya mewujudkan suasana yang harmoni jika ia mahu berlawan dengan Perkasa tajaan pengerusinya, Datuk Ibrahim Ali.

"MCA sepatutnya berlawan dengan Umno dan bukannya Perkasa kerana parti itu lebih banyak melakukan 'dosa' di negara ini," kata Pang Chow kepada Suara Keadilan.

Apabila ditanya mengenai pendapatnya berhubung konsep 1Malaysia yang dianjurkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, beliau berkata itu hanya retorik politik semata-mata kerana apa yang berlaku sekarang adalah jenayah, rasuah dan fitnah yang berleluasa.

"Ini cuma mainan politik Umno dan Najib telah memutar belitkan konsep 1Malaysia yang nampaknya tidak seperti yang diumumkan.

"Saya menyeru rakyat Malaysia supaya memilih Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti kerana selagi Pakatan Rakyat tidak dihantar ke Putrajaya, kita tidak akan dapat melihat pembaharuan di dalam Kerajaan Pusat," tegasnya lagi.

Sebelum itu, media melaporkan Timbalan Menteri Kewangan itu membuat cadangan yang membayangkan agar kumpulan Perkasa versi Cina itu diterajui oleh Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor yang seringkali dilihat lantang membuat tuntutan mengenai kepentingan masyarakat Cina.

Katanya, tanggungjawab itu tidak sesuai dipikul oleh MCA kerana ia parti politik dan NGO dibolehkan bertindak dalam cara yang berlainan.

Beliau yang dilantik sebagai Pengerusi MCA Selangor mengakui memikul tugas berat bagi mendapatkan sokongan masyarakat Cina yang ternyata mengundi Pakatan Rakyat pada PRU 2008.

Pada PRU, MCA Selangor dimalukan apabila hanya berjaya memenangi satu daripada tujuh kerusi parlimen yang ditandingi manakala bagi kerusi negeri, ia hanya mampu menang dua daripada 14 yang ditandingi.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009