AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Thursday, July 22, 2010

Najib Ikut Jejak Langkah Mahathir Kekang Media


KUALA LUMPUR 22 Julai - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang takut berdepan dengan suara rakyat kini mengikuti jejak langkah mentornya, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyekat pengamal media di negara ini daripada menyebarkan maklumat tepat kepada rakyat.

Pengerusi Kumpulan Aktivis Media Indipenden (Kami) Ahmad Lutfi Othman berkata Najib dilihat mengulangi kembali sikap menekan dan mengekang media ketika pentadbiran Dr Mahathir yang menyebabkan kebebasan media terhakis dengan teruknya.

"Semasa Najib baru dilantik menjadi Perdana Menteri, beliau berjanji untuk melakukan pembaharuan dan langkah awalnya dengan membatalkan perintah menggantung penerbitan akhbar rasmi Parti Islam Se-Malaysia ketika itu serta membebaskan tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

"Beliau kemudiannya mengulangi corak pemerintahan kuku besi Dr Mahathir apabila tidak dapat menyembunyikan masalah dan skandal yang mungkin didedahkan oleh pihak akhbar.

"Apa yang dilakukan oleh pemimpin Umno-Barisan Nasional khususnya yang didedahkan itu mungkin menjejaskan 'survival' kuasa mereka maka akan mengambil jalan mudah untuk mengenakan tindakan untuk memberikan tekanan," kata beliau dalam sidang media selepas diskusi kali ke-2 berkenaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 yang diadakan di pejabat editorial Harakah, Jalan Pahang.

Pada masa yang masa Ahmad Lutfi berkata beliau tidak terperanjat dengan tindakan Perdana Menteri kerana banyak perkara yang dilihat banyak mengikuti jejak langkah Dr Mahathir yang menekan dan suka mengunakan pendekatan yang keras.

Ini dibulikan dengan tindakan menekan menekan lidah rasmi parti di luar Barisan Nasional seperti Siara Keadilan, Harakah dan Rocket.

Tambahnya, selepas kerajaan bertukar daripada bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi, kebanyakkan pengarang berita di syarikat akhbar yang besar telah ditukar dengan orang yang rapat dengan Najib.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009