AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Saturday, July 10, 2010

CheGuBard Ditahan Polis Ekoran Laporan Pemuda Umno


SHAH ALAM 10 Julai - Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Badrul Hisham Shaharin di tahan pihak polis dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban 2 untuk diambil keterangan berhubung dakwaan menghina institusi raja.

Beliau ditahan ketika ingin mempengerusi mesyuarat KEADILAN Cabang Rembau di Pejabat KEADILAN Negeri Sembilan di Jalan Rahang pada pukul 9.00 malam tadi.

Kira-kira 15 anggota polis sudah berada di sekitar kawasan pejabat tersebut sebelum ketibaan beliau di pejabat tersebut.

Menurut seorang ahli KEADILAN yang dikenali sebagai Yasir, Badrul Hisham aka CheGuBard di tahan oleh pihak polis sebaik sahaja tiba dan terus di bawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Seremban 2 untuk diambil keterangan.

Walau bagaimanapun beliau dibebaskan tidak berapa lama kemudian di bawa semula ke IPD yang sama untuk diambil keterangan buat kali kedua. Beliau akhirnya dibebaskan dengan jaminan polis.

Polis juga turut mengeledah rumah beliau di Bukit Chedang, Seremban namun tidak menjumpai apa-apa bukti yang boleh dijadikan bahan kes, tetapi pihak polis tetap merakam gambar di kawasan bilik dan perkarangan rumahnya.

Yasir juga memberitahu, CheGuBard di tahan ekoran satu laporan polis yang dibuat oleh saudara terdekat Menteri Besar Negeri Sembilan yang juga merupakan anggota Pergerakan Pemuda Umno berkaitan satu artikel yang ditulis oleh beliau dalam blognya bertajuk "Warkah Terbuka Kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong : 'Hepi Besday, Sir!' bertarikh 10 Jun 2010.

Artikel tersebut menyentuh mengenai peranan institusi raja dan tanggungjawab terhadap rakyat.

"Intai dan pelajarilah institusi beraja dibanyak negara bagaimana peranan dimainkan. Ada yang sudah umpama muzium dan alat keraian seperti kebanyakan negara Eropah termasuk England tetapi ada juga yang terus kekal dihormati seperti di Thailand.

"Mainkanlah peranan sewajarnya di tengah masyarakat yang makin kalut dan kusut. Tuanku sewajarnya jangan takut gunakan kuasa demi kepentingan rakyat. Janganlah hendaknya ada sedikit rasa gusar terhadap rejim penguasa.

"Dalam perkara Islam dan Melayu setakat ini CheGuBard dan SAMM bersetuju peranan terus dimainkan oleh Raja Melayu sebagai ketua agama dan adat istiadat Melayu. Namun khuatir juga sejak kebelakangan ini banyak sangat penggunaan nama istana diselewengkan dalam perkara ini. Mutakhir ini, malah banyak 'kenyataan' dan 'titah' juga mula diselewengkan," CheGuBard menulis dalam artikel itu.

Sebelum ini CheGuBard juga mengarang sebuah buku mengenai pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu berjudul "Disebalik Misteri Pembunuhan Alrtantuya" serta tulisan dalam blog bertajuk "Singapura Mengugut Malaysia Melalui Rahsia Pemimpin Utama?".

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009