AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, June 18, 2010

EPU Diketepikan Dalam Pembentukan RMK-10?


KUALA LUMPUR 18Jun - Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan peranan tiga buah syarikat perunding yang dilantik oleh kerajaan untuk merangka dan membentuk semua dasar pembangunan yang terkandung dalam Rancangan Malaysia Ke-10 bagi pihak Unit Perancangan Ekonomi.

Mahfuz juga menarik perhatian kepada kos kos dan jumlah bayaran perkhidmatan yang dikenakan oleh ketiga-tiga perunding tersebut iaitu Boston Consulting Group, McKinsey & Co dan Ethos Consulting tersebut kepada kerajaan.

"Apakah pendapat dan pandangan Unit Perancang Ekonomi akan diketepikan, seolah-olah peranan mereka hanyalah untuk bersetuju dengan kandungannya, dan bertindak hanya sekadar menerbitkan buku RMK-10," soal Mahfuz dalam Dewan Rakyat semalam.

Beliau menyifatkan input yang terkandung dalam pembentukan dasar RMK-10 yang dibentuk oleh tiga syarikat perunding tersebut tidak menggambarkan sebarang pembaharuan, dan masih berada dalam lingkaran yang lama terutamanya bagi menjana pendapatan tinggi bagi bidang ekonomi utama.

"Malaysia harus melakukan reformasi dan perubahan dalam usaha meningkatkan pendapatannya dengan membuka peluang kepada usahawan baru yang menggunakan aplikasi dan teknologi baru di dalam perniagaan," tegas Naib Presiden PAS itu.

Antaranya, beliau mencadangkan kepada Petronas untuk melatih kontraktor dan operator baru terutamanya daripada kalangan syarikat tempatan dalam pengoperasiannya kerana Petronas dilihat bertindak sebagai pentadbir dan juga operator.

"Contohnya Australia, mereka mempunyai 20 buah syarikat operator pengoperasian, sedangkan Malaysia hanya mempunyai sebuah sahaja syarikat, iaitu Petronas Carigali. Malaysia seharusnya telah bergerak ke arah mewujudkan persaingan dengan kewujudan syarikat-syarikat baru," kata beliau lagi.

Beliau mencadangkan kepada Dewan Rakyat agar kerajaan mencontohi konsep oleh industri telekomunikasi negara apabila Jabatan Telekom yang pada asalnya merupakan pentadbir dan operator telekomunikasi telah berjaya bergerak maju dengan pindaan akta pada tahun 1987.

"Akhirnya Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia dibentuk pada tahun 1998 yang bertindak hanya sebagai pentadbir yang memantau sektor telekomunikasi, manakala Telekom Malaysia pula bertindak sebagai operator. Dengan cara ini, industri telekomunikasi dapat berkembang dengan pesat," kata Mahfuz.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009