AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, February 26, 2010

Muslihat Pendaftaran Anak Beng Hock


Kesungguhan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mendaftar anak Teoh Beng Hock dalam tempoh singkat menjadi kayu ukur dalam permasalahan pendatang asing yang berleluasa di Malaysia.

Kebolehan JPN itu juga sewajarnya mampu mengelak Masalah sebahagian rakyat yang lahir dan membesar di negara ini tapi masih memegang kad pengenalan merah.

Bekas Menteri, Datuk Seri Chua Jui Meng menyifatkan keupayaan JPN dalam menangani kes anak Beng Hock sekaligus menimbulkan keraguan dalam isu pendatang asing yang tidak selesai-selesai.

Beliau kesal kerana sebahagian anak kelahiran Malaysia khususnya kaum Cina terpaksa melalui proses yang panjang dan rumit.

Katanya, ia berbeza pula dengan pendatang asing termasuk warga Indonesia mahupun Filipina yang mudah memperoleh kad pengenalan.

“Ini adalah hasil dpolitik perkauman yang dimainkan oleh UMNO selama ini. Kita tahu ada ramai yang lahir di Malaysia atau sudah datang sini berpuluh-puluh tahun tapi bila mohon kewarganegaraan Malaysia, sukar dapat,” katanya

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pinang, Teng Chang Khim menyambut baik pendaftaran anak Beng Hock tapi menyifatkannya ia sebagai layanan istimewa yang jarang berlaku.

“Saya rasa pertimbangan politik itu lebih diutamakan dalam memproseskan permohonan tersebut,” katanya secaras sinis.

“Kalau bukan kerana Beng Hock adalah ahli Pakatan Rakyat yang mati dalam kawalan SPRM, saya kira tidak mungkin layanan yang istimewa diberi kepada anak beliau,” katanya.

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009