AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, March 23, 2012

PSM saman 82 kerana 'salah tangkapan' EO6


Parti Sosialis Malaysia (PSM) hari ini memulakan saman sivil terhadap 82 defendan, yang sebahagian besar mereka adalah anggota polis, kerana salah menangkap dan memenjarakan enam pemimpin parti itu secara tidak sah di bawah Ordinan Darurat (EO) tahun lalu.

Saman berkenaan difailkan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh peguam Yudistra Piagam Dorai. Ia menamakan Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara, Timbalan Ketua Polis Negara, Peguam Negara dan kerajaan Malaysia sebagai defendan.

Keenam-enam pemimpin itu juga menuntut ganti rugi kerana dibelasah, pendakwaan yang berniat jahat, tidak ada alasan yang munasabah ketika ditangkap dan salah guna proses pejabat awam.

Semua mereka ditahan selama 28 hari di bawah EO atas sebab-sebab yang tidak dijelaskan semasa polis bertindak tegas ke atas kumpulan hak sivil dan parti-parti pembangkang yang merancang perhimpunan BERSIH 2.0 yang menuntut pembaharuan pilihan raya.

Keenam-enam mereka yang kemudiannya terkenal dengan jolokan EO6 adalah ahli parlimen Sungai Siput Dr Jeyakumar Devaraj dan aktivis PSM Choo Chon Kai, Sarat Babu, M Sarasvathy, Sukumaran dan A Letchumanan.


Sumber: Malaysiakini

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009