AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, July 27, 2011

PSM6: Saras dakwa dipaksa tandatangan dokumen

Keluarga M Sarasvathy - salah seorang daripada enam aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang ditahan bawah Ordinan Darurat (EO) - mendakwa aktivis itu dipaksa untuk menandatangani dokumen setebal 62 muka surat.

NONEAbangnya, M Narayanasamy (kiri) mendakwa Sarasvathy dipaksa berbuat demikian pada 16 Julai lalu sewaktu dia dalam keadaaan sakit kepala dan sakit perut.

Narayanasamy (kiri sekali) memberitahu demikian dalam satu sidang akhbar selepas menemui adiknya itu di balai polis Jinjang pagi ini. Hadir sama ialah empat lagi ahli keluarganya dan keluarga tahanan yang lain.

Narayanasamy mendakwa adiknya itu sakit teruk pada 14 dan 15 Julai lalu.

"Selepas itu, dia diberi ubat. Bila dia makan ubat itu, dia sakit kepala dan perut. Pada 16 Julai, ada 62 muka surat (dokumen) suruh baca dan tandatangan. Tapi dia tak boleh baca sebab sakit.

"... dia dipaksa tandatangan. (Tapi) dia tandatangan juga. Tapi dia tidak tahu apa (kandungan) didalamnya," katanya

azlanNarayansamy berkata adiknya itu akan dibawa ke hospital minggu depan untuk memeriksa "tekanan" yang dihadapi.

Sebelum itu, setiausaha agung PSM S Arutchelvan berkata Saraswathy sakit dada dan susah tidur pada 14 Julai lalu dan dibawa ke hospital dua hari kemudian.

"Sebelum itu, dia kata, dia sakit dada dan komplikasi lain datang selepas (menjalani) ujian poligraf (alat kesan pembohongan).

"Dia kata dia berasa kecewa. Kemudian mereka menyuruhnya menandatangani dokumen setebal 62 muka surat. Dia mengalamai sakit di perut dan dada.

"Dia kata, dia tidak boleh membacanya hari ini. Kemudian apa yang dibuat, mereka membaca (dokumen itu) kepadanya (Sarasvathy)," dakwa Arutchelvan.

Arutchelvan mendakwa Sarasvathy membantah tindakan tersebut tetapi akhirnya menandatangani dokumen tersebut tanpa mengetahui apa isi kandungannya.

Sehubungan itu, setiausaha agung PSM itu berhasrat membuatlaporan polis berhubung perkara tersebut.

Sementara itu, Arutchelvan juga mendakwa seorang lagi tahanan - M Sukumaran - ditemui dua pegawai cawangan khas (SB) yang didakwa akan membebaskan Sukumaran untuk menziarahi ibunya yang sakit.

NONEBagaimanapun, Arutchelvan menegaskan pihaknya tidak mempercayai tawaran oleh pegawai berkenaan.

"Mereka tidak ada kuasa. Jadi kita tidak ambil serius apa yang diberitahu (pegawai) polis itu.

"Kalau arahan dari menteri atau ketua polis negara, kita menerimanya atau percaya keputusan itu," katanya.

Dalam sidang media itu juga, lima wakil ahli keluarga tahanan yang lain, turut memberitahu mereka menziarahi aktivis PSM yang lain secara berasingan pagi ini.

Mereka berkata, semua tahanan yang ditemui kelihatan bersemangat untuk meneruskan perjuangan.

Sebelum itu, PSM turut menayangkan klip video dan gambar kempen "Udahlah tu... Bersaralah" yang ditumpukan ke bandar-bandar kecil di Semenanjung Malaysia pada 24-26 Jun untuk mendedahkan rekod BN.

Dalam klip video selama lima minit turut memaparkan sedutan percakapan yang agak tegang antara ahli parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar dan Sarasvathy dengan seorang pegawai polis.

Dalam perbincangan tersebut, polis mendakwa kempen mereka itu didakwa menghasut rakyat untuk menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai.


Sumber: Malaysiakini

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009