AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, March 1, 2011

Taib Lawan Malaysiakini: Keputusan 17 Mac


Saman fitnah ketua menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud ke atas Malaysiakini akan diputuskan dalam tempoh kurang tiga minggu lagi.

Setelah mendengar hujah kedua-dua pihak, hakim Mahkamah Tinggi, John Louis O'Hara berkata beliau akan memberikan keputusannya berhubung permohonan Malaysiakini untuk mengketepikan saman itu pada 17 Mac ini.

Taib menyaman Malaysiakini pada 2007 kerana mendakwa portal berita bebas itu yang memetik sumber daripada akhbar-akhbar Jepun memfitnahnya.

Artikel berkenaan mendedahkan pihak berkuasa Jepun menahan ahli kumpulan kartel perkapalan yang mengangkut balak dari Sarawak.

Ahli kartel itu didakwa membayar Regent Star, sebuah syarikat kilang kertas yang berpangkalan di Hong Kong yang dilaporkan mempunyai kaitan dengan Taib dan keluarganya sebanyak RM32 juta sebagai habuan.

Isu berkenaan telah dilaporkan secara meluas di beberapa pertubuhan media di Jepun dan juga tempat lain. Berdasarkan sumber itu, Malaysiakini membuat laporan susulan seminggu selepas itu dengan artikel 'RM32 mil kickbacks - tip of the iceberg'.


Sumber: Malaysiakini

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009