AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, December 1, 2010

Tze Tzin : Zahrain Tidak Layak Pertikai Pingat Anwar, Azizah


PULAU PINANG 1 DIS : Siapa Datuk Seri Zahrain Hashim hendak mendesak pingat Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah ditarik balik, sedangkan pingat "Datuk Seri" yang disandang beliau sendiri dianugerahkan oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat?

Ketua Cabang Bayan Baru, Sim Tze Tzin menyelar tindakan Zahrain dan meminta ahli parlimen Bebas itu sedar, bahawa pingat yang disandang beliau lah yang sewajarnya ditarik kerana mengkhinati prinsip dan perjuangan parti.

" Beliau mengkhianati pingat “Datuk Seri” yang dianugerahkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat yang berprinsipkan politik pelbagai kaum Pakatan Rakyat.

" Kalau ingin dipertikaikan kelayakan penerimaan pingat, Zahrain harus dilucutkan pingat beliau terdahulu," ujar Tze Tzin dalam satu kenyataan media hari ini.

Zahrain semalam mendesak Anwar menyerahkan gelaran "Datuk Seri" sekiranya terus-terusan menolak konsep "Ketuanan Melayu".

Namun menurut Tze Tzin, kenyataan Zahrain itu tidak ubah umpama politik murahan yang sengaja diciptakan oleh Zahrain.

" Beliau mengkhianati mandat rakyat yang diberikan kepada beliau sebagai ahli Parlimen di bawah Parti KEADILAN dengan melompat keluar parti.

" Beliau mengkhianati prinsip perjuangan Parti KEADILAN yang memperjuangkan politik pelbagai kaum dan keadilan untuk semua.

" Parti KEADILAN Bayan Baru berpendapat bahawa ini adalah politik murahan Zahrain yang sekarang ini menjadi pencacai UMNO dan Barisan Nasional. Beliaulah pengkhianat besar dalam sejarah politik Malaysia," tulis kenyataan itu lagi.

Walau bagaimanapun menurut Tze Tzin, beliau tidak mahu memperlekehkan isu pingat kerana ia tertakluk di bawah kuasa Raja-raja.

" Parti KEADILAN Cabang Bayan Baru walau bagaimanapun tidak ingin memperlekehkan isu pingat. Pingat penghargaan adalah hak dan kuasa Raja-raja," kata Tze Tzin lagi.

Walau bagaimanapun, beliau mengingatkan Zahrain dan Umno-Barisan Nasional supaya tidak bermain dengan politik perkauman sempit kerana konsep "Ketuanan Melayu" katanya hanya digunakan oleh golongan tertentu yang berkuasa untuk memperdayakan kaum Melayu lain demi kepentingan diri sendiri.

" Parti KEADILAN Cabang Bayan Baru ingin mengingati semua pemimpinan UMNO-Barisan Nasional dan juga Zahrain jangan memainkan sentimen perkauman sempit. Jangan jadi jaguh kampung melaung-laungkan sentimen perkauman tetapi Negara tergadai.

" Parti KEADILAN memperjuangkan prinsip “Ketuanan Rakyat” dan Keadilan untuk semua. “Ketuanan Melayu” adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdayakan orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri. Mereka adalah pimpinan UMNO yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi," kata Tze Tzin.

Malah Tze Tzin turut menggesa Zahrain segera bertaubat dan kembali menjalankan tanggungjawab beliau yang telah ditinggalkan selama ini.

" Zahrain harus bertaubat. Kalau beliau betul-betul memperjuangkan hak Melayu, mengapa pula lompat parti akibat tidak dapat kontrak? Sedangkan ramai lagi rakyat yang susah di kawasan Parlimen Bayan Baru. Apakah program dan khidmat yang beliau lakukan kepada rakyat sejak menjadi ahli Parlimen? Rakyat Bayan Baru sudah tertanya-tanya di mana Zahrain sekarang. Mereka asyik Nampak beliau di Amerika bersama Najib, tetapi tidak pula nampak di kawasan mereka," ujar Tze Tzin lagi.

Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009