AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, December 24, 2010

Royalti Minyak 20 Peratus, Janji PR Punyai Asas Kukuh


KUALA LUMPUR 24 DIS : Janji Pakatan Rakyat untuk memberikan royalti petroleum 20 peratus kepada negeri-negeri yang mengeluarkan minyak di tanah air bukanlah kosong, sebaliknya ia mempunyai asas-asas kukuh yang boleh dipegang teguh oleh segenap lapisan masyarakat.

Para pemimpin Pakatan Rakyat bukan sahaja terdiri daripada mereka yang amanah, tetapi juga cerdik, bertanggungjawab, sentiasa ingat kepada janji-janjinya kepada rakyat, sejajar dengan dasar parti yang sememangnya ingin melakukan kebajikan kepada orang ramai.

Lapor portal Harakah Daily Online , Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Ustaz Abdul Ghani Shamsudin berkata, lebih jauh dari itu, di dalam Pakatan juga sudah terdapat seorang pemimpin yang sudah berpengalaman sebagai bekas Menteri Kewangan, iaitu Ketua Umum PKR sendiri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sememangnya boleh dijadikan rujukan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat lain dalam pelbagai aspek, termasuk perkara-perkara berkaitan kewangan atau ekonomi.

Menurut beliau, oleh itu, sekiranya janji itu keluar dari mulut Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa, ia tentunya boleh dipegang kerana ia dibuat setelah diadakan perbincangan mendalam dan persetujuan daripada kesemua kepimpinan Pakatan Rakyat termasuk Dr Seri Anwar sendiri.

"Tambahan pula, Ustaz Nasharudin sendiri bukanlah sembarangan orang. Beliau seorang peguam, terpelajar, amanah dan bertanggungjawab. Sebelum mengeluarkan janji seperti itu, beliau sendiri sudah tahu kesannya termasuk dari segi undang-undang. Jadi, janjinya tentulah berasas.

"Selain itu, rakyat sendiri boleh menilainya dengan lebih jauh. Ia dibuat setelah dipertimbangkan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat dari segenap segi, termasuk dari segi kemampuan kewangan negara dan potensi hasil petroleum itu sendiri," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas janji yang dibuat oleh Ustaz Nasharudin ketika berucap pada Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-2 di Dewan Millenium, Kepala Batas, Pulau Pinang, 19 Disember lalu.

Di dalam ucapannya itu, Ustaz Nasharudin menyebut, sekiranya berjaya memerintah negara nanti, Kerajaan Pakatan Rakyat akan memberikan royalti petroleum sebanyak 20 peratus kepada kerajaan negeri terbabit bagi membasmi kemiskinan.

"Perjuangan kita bukan untuk negeri Kelantan sahaja yang sedang kita perintah, perjuangan kita bukan untuk negeri Terengganu sahaja yang kita perintah, tetapi perjuangan kita untuk menjamin royalti 20 peratus petroleum kepada kerajaan negeri ini termasuk Sabah dan Sarawak yang bakal kita perintah," katanya.

Sebelum itu, beliau turut menyentuh mengenai isu percukaian dengan menegaskan Kerajaan Pakatan Rakyat turut berjanji akan memulangkan semula sebahagian kutipan cukai daripada setiap negeri kepada negeri-negeri terbabit berdasarkan pengagihan yang adil.

Bajet-bajet negeri, katanya, hanya pada kadar 10 peratus daripada Kerajaan Persekutuan, tetapi hasilan daripada pendapatan cukai negeri-negeri yang diberikan semula kepada negeri-negeri dalam bentuk geran Persekutuan tidak lebih 5 peratus.

Menurut beliau, sekiranya diberikan mandat memerintah, Pakatan Rakyat turut bercadang untuk mengubah status Dewan Negara yang kini hanya disifatkan sebagai dewan 'rubber stamp' sahaja kepada Dewan Rakyat kepada dewan yang turut berfungsi sebagai dewan yang turut mendengar suara rakyat seperti juga Dewan Rakyat.

Sehubungan itu, peruntukan bagi jumlah senator akan turut ditambah kepada jumlah yang munasabah dengan perlantikan senator daripada kerajaan negeri melebihi lantikan Kerajaan Pusat, berbanding kini sebanyak 26 orang daripada kerajaan negeri dan 44 orang daripada Kerajaan Pusat.

Beliau turut menyebut program setelah 100 hari pemerintahan Kerajaan Pakatan Rakyat yang akan dapat dilihat hasilnya oleh seluruh rakyat negara ini iaitu:

Mewujudkan persefahaman dari segi gerak kerja politik antara negeri-negeri yang berada di bawah Pakatan Rakyat, melaksanakan kerjasama ekonomi antara negeri-negeri Pakatan Rakyat, mengubah fungsi perlembagaan yang melibatkan wilayah-wilayah (negeri-negeri) dengan setiap wilayah akan mempunyai kuasa autonominya yang tersendiri yang tidak akan diceroboh oleh Kerajaan Persekutuan.

Selain itu, Kerajaan Pakatan Rakyat akan turut melaksanakan formula geran pembangunan dan bersamaan berasaskan jumlah penduduk, kadar kemiskinan, kos pelajaran, kos pembangunan modal insan dan indeks pendapatan kasar perkapita bagi memastikan negeri-negeri miskin tidak ketinggalan.

Kerajaan Pakatan Rakyat juga akan turut mengagihkan kuasa pentadbiran ekonomi dan perlaksanaan kerja prasarana kepada kerajaan negeri. Contohnya, hak rundingan saksama dalam menentukan rangka bentuk dan jaringan pengangkutan awam.

Terdahulu dari itu, beliau turut menyuarakan kekesalannya berhubung tindakan-tindakan Barisan Nasional yang jelas melanggar sistem federalisme dengan melakukan pelbagai penyelewengan termasuk di Parlimen, pengagihan peruntukan ekonomi kepada rakyat dan penafian hak rakyat terutama kepada para pemimpin dan penyokong PAS, PKR dan DAP.

Beliau memberikan jaminan sekiranya Pakatan Rakyat diberikan peluang memerintah negara dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti, semua itu tidak akan berlaku, malah akan terus diperbaiki bagi membolehkan semua rakyat menerima hak masing-masing seperti yang telah diperuntukkan menerusi peruntukan undang-undang.

Mengulas perkara itu dengan lebih jauh, Ustaz Abdul Ghani berkata, Kerajaan Pakatan Rakyat bukanlah kerajaan yang boros seperti BN. Semua itu boleh dilihat oleh orang ramai menerusi sikap para pemimpin kerajaan-kerajaan negeri yang berada di bawah Pakatan Rakyat sekarang termasuk Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang yang begitu bijak menguruskan wang rakyat.

"Sekiranya para pemimpin Umno atau BN mengatakan kita hanya sekadar membuat janji kosong, mereka sendiri perlulah sedar perkara itu. Yang membuat janji kosong bukannya para pemimpin Pakatan Rakyat, tetapi para pemimpin Umno atau BN sendiri.

"Pembohongan para pemimpin Umno atau BN antara lain boleh dirujuk kepada slogan 1Malaysia yang diperkatakan oleh mereka dengan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan', tetapi yang didahulukan dan diutamakan oleh mereka bukannya rakyat, sebaliknya mereka sendiri," katanya.

Perkara itu antara lain boleh dirujuk kepada sikap para pemimpin Umno atau BN dalam isu air di Selangor. Ketika Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor sedang berusaha untuk terus memberikan air percuma kepada rakyat, mereka pula yang mengganggunya sehingga memaksa Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim sendiri turut berdemo bersama rakyat bagi membela dan menjaga kepentingan rakyat.

"Jadi, rakyat jangan sekali-kali terpengaruh dengan permainan politik kotor para pemimpin Umno BN itu. Kalau nak tahu kami boleh tunaikan janji atau tidak, berilah peluang kepada Pakatan Rakyat memerintah negara ini dalam PRU Ke-13 nanti. Insya Allah semua janji pasti akan ditunaikan oleh kami," tegasnya.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009