AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Thursday, December 30, 2010

Kit Siang : Lantikan SUK Langgar Semangat Perlembagaan Selangor


SHAH ALAM 30 DIS : Pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri tanpa mengadakan perbincangan dengan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim sebenarnya telah melanggar semangat perlembagaan Selangor, dakwa Lim Kit Siang.

Lim Kit Siang berkata demikian dalam blognya hari ini.

"Walaupun tidak dinyatakan dalam Perlembagaan Tubuh Negeri Selangor di mana Menteri Besar perlu diberitahu ataupun kebenarannya diperlukan, ini merupakan hujah tipis dan tidak boleh diterima.

"Putrajaya juga sepatutnya tidak melibatkan Sultan Selangor dalam isu perlantikan SUK kerana di dalam perlembagaan tersebut, ianya juga tidak menyebut bahawa Sultan harus diberitahu pelantikan tersebut," kata beliau dalam kenyataannya hari ini.

Ujarnya, apa yang paling penting di dalam konvensyen berperlembagaan adalah perundingan antara Menteri Besar dan Sultan berhubung pelantikan pemimpin utama negeri bagi menjunjung integriti perlembagaan negeri dan memenuhi mandat yang diberikan oleh rakyat Selangor ketika mereka memilih kerajaan pada pilihanraya umum lalu.

"Walaupun perlembagaan Negeri Selangor tidak menyatakan dengan jelas peranan Menteri Besar berhubung pelantikan setiausaha negeri, ia juga turut tidak menyatakan dengan jelas peranan Sultan pada hal yang sama.

"KSN yang diberikan tugas dalam membuat pelantikan itu seharusnya sedar akan pakatan politik yang berbeza antara persekutuan dan kerajaan negeri Selangor dan yang paling penting bagi memastikan pelantikan itu menjadi jambatan penghubung atau sekurang-kurangnya tidak dilihat sebagai bertentangan antara kepentingan kerajaan negeri Selangor dan kerajaan Persekutuan," tegas beliau.

Menurutnya lagi, Perkara 55 di dalam Perlembagaan Negeri Selangor di mana "Sultan harus bertindak atas nasihat" menyatakan bahawa Sultan harus bertindak bersesuaian dengan nasihat daripada anggota Exco negeri kecuali untuk kes-kes tertentu - (dan pelantikan SUK bukan merupakan kes yang luar biasa di mana Sultan boleh bertindak dalam kebijaksanaannya).

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Ipoh Timur itu turut meminta Sidek menghentikan pelanggaran semangat dan kandungan perlembagaan negeri dalam isu perlantikan SUK Selangor dengan melakukan proses perundingan dengan Menteri Besar berhubung pelantikan tersebut bagi mengelakkan negara dan rakyat dari terjerumus dalam krisis Perlembagaan.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009