AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, December 1, 2010

ISA : SUARAM Dan GMI Kecewa Sikap Kerajaan


KUALA LUMPUR 1 DIS : Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) dan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) hari ini melahirkan kekecewaan yang amat mendalam berikutan pendedahan kerajaan mengenai pindaan ke atas Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Mengikut Menteri Undang-undang, Datuk Seri Nazri Aziz seperti dilaporkan akhbar 'Malay Mail' semalam, bahagian paling signifikan dalam perancangan pindaan itu ialah pengurangan tempoh tahanan dikurangkan kepada 30 hari.

SUARAM dan GMI mendakwa alasan yang diberikan Nazri dalam pengurangan tempoh tahanan itu gagal untuk mengatasi isu sebenar iaitu tahanan tanpa perbicaraan dan hak undang-undang.

"Pengurangan tempoh tahanan itu sia-sia kerana akta (ISA) tersebut tetap membenarkan penahanan sesorang itu selama dua tahun selepas itu dan boleh dipanjangkan tanpa had atas arahan Menteri," jelas koordinator SUARAM dan Sekretariat GMI E. Nalini dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurut Nalini lagi, Kedua-dua SUARAM dan GMI telah mengumpul dan menerbitkan pelbagai bukti dokumentari mengenai penderaan ke atas tahanan ISA, namum pihak berkuasa menjustifikasikan penderaan ini dengan mengatakan ia perlu bagi menyelesaikan penyiasatan.

"Kami sekali lagi melahirkan kebimbangan serius berikutan langkah kerajaan untuk kembali ke retorik lama menggunakan alasan keamanan dan kestabilan untuk menjustifikasikan dan menghalalkan pencabulan hak asasi dan layanan teruk terhadap manusia. Kami menganggap kenyataan (Nazri) itu tiada merit dan bukti tapi hanya sekadar alasan mengesahkan tindakan kerajaan bagi menggunakan Undang-undang tidak demokratik itu sebagai alat politik," tegas beliau lagi.

Justeru menurut beliau, SUARAM dan GMI tetap beranggapan ISA bertentangan dengan semangat Perlembagaan Persekutuan serta melanggat artikel 9, 10 dan 11 Deklarasi hak asasi manusia Universal yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009