AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, September 14, 2010

Polis Kurang Komited, Golongan Wanita Semakin Tidak Selamat


SHAH ALAM 14 Sept - Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Malaysia, Zuraida Kamaruddin membidas pasukan polis yang dilihat semakin gagal memberi jaminan keselamatan kepada golongan wanita negara ini sehingga menjurus kepada kes pembunuhan yang melibatkan kaum Hawa yang terbaru Datuk Sosilawati Lawiya.

Sambil menyifatkan pembunuhan tragik Sosilawati mempunyai persamaan dengan kematian kejam model Mongolia, Altantuya Shaariibuu empat tahun lalu, Zuraida menegaskan keadaan ini adalah akibat sikap lepas pandang dan kurang komited pihak polis dalam membuat siasatan dan kegagalan menangkap penjenayah sebenar.

Kata beliau ini menyebabkan ada pihak yang begitu berani mengambil kesempatan atas ketidak mampuan polis menyelesaikan kes pembunuhan tersebut dan juga beberapa kes lain yang melibatkan wanita.

"Wanita KEADILAN mengecam perbuatan terkutuk ini sebagai sesuatu yang kejam dan zalim. Wanita KEADILAN juga merasakan tragedi tersebut merupakan satu lagi kes pencabulan terhadap wanita di negara ini. Perasaan hormat kapada kaum Hawa semakin hari semakin terhakis.

"Sebelum ini negara digemparkan dengan berita kematian ngeri seorang model yang dikenali sebagai Altantuya Shaariibuu beberapa tahun yang lalu. Beliau dibunuh secara kejam dengan letupan bom. Peristiwa pembunuhan kejam dan zalim itu tidak wajar dan ini dengan jelas menunjukkan bahawa tahap keselamatan rakyat di negara ini khususnya wanita makin tidak terjamin.

"Masihkah kita ingat kes pembunuhan Mustakizah. Jenayah ini berulang lagi hari ini akibat kegagalan kita sendiri memilih kerajaan yang telus, berwibawa, amanah yang tidak menggunakan institusi kerajaan untuk kepentingan peribadi," kata beliau dalam satu kenyataan media semalam.

Zuraida berkata Wanita KEADILAN menyampaikan perasaan simpati dan takziah kepada keluarga Allayarhamah Sosilawati dan tiga mangsa yang lain.

Wanita KEADILAN juga mengharapkan satu bentuk tindakan yang tegas oleh pihak Polis DiRaja Malaysia dan menaruh harapan agar Ketua Polis Negara yang baru mampu membawa perubahan dalam menjaga keamanan dan keselamatan rakyat Malaysia sekaligus menyegerakan siasatan dan mengheret semua mereka yang bersalah ke muka pengadilan.

Jutawan kosmetik Nouvelle Visages (NV) itu dibunuh bersama pemandunya Kamaruddin Shamsudin, 44, pegawai bank CIMB Kampung Baru Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32.

Sosilawati, 47, dan tiga yang lain dilaporkan hilang sejak 30 Ogos, selepas datang ke Banting untuk urusan pembelian tanah.

Mereka dipercayai diculik, dipukul, dibunuh dan kemudiannya dibakar. Abu mayat mangsa kemudian dibuang ke dalam sebatang sungai berhampiran Ladang Gadong, Tanjong Sepat.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009